Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Muotoilun hyödyntäminen julkishallinnossa vaatii tietoa, tuloksia ja parempaa hankintaosaamista

World Design Capital Helsinki 2012 ja Suomen Kulttuurirahasto

Julkaistu: 13.03.2013 klo 10:00
Julkaisija: World Design Capital Helsinki 2012 ja Suomen Kulttuurirahasto

Muotoillut ratkaisut 2012 -ohjelman tarkoituksena oli kokeilla muotoilun mahdollisuuksia julkishallinnossa ja kolmannella sektorilla. Tänään päättyneessä ohjelmassa oli mukana viisi eri hanketta, jotka ovat vieneet muotoilua uusille alueille ja kasvattaneet ymmärrystä muotoilun käyttötavoista. Ohjelma on tuonut näkyviin myös lukuisia haasteita, joita muotoilun käyttöön julkishallinnossa liittyy.

Suomen Kulttuurirahaston ja designpääkaupunkivuoden yhteisen ohjelman tavoitteena oli luoda muotoilun keinoin monistettavia ratkaisuja, joiden avulla parannetaan ihmisten jokapäiväistä elämää.

– Jo nämä viisi hanketta ovat osoittaneet, että muotoilulla olisi julkishallinnolle paljon annettavaa. Tällä hetkellä muotoilun mahdollisuuksia ei kuitenkaan laajasti tunneta, palveluja ei osata ostaa, eivätkä muotoilijat osaa julkista hankintaprosessia. Kaikkea tätä pitäisi kehittää, jotta muotoilusta voisi tulla luonteva osa julkishallintoa, ohjelman hankepäällikkö Päivi Hietanen sanoo.

Ohjelma poiki kehitysideoita

Muotoillut ratkaisut -ohjelma kirvoitti monia ajatuksia siitä, miten muotoilun käyttöä julkishallinnossa voitaisiin edistää. Tarvitaan markkinointia muotoilun hyödyistä, ja siksi tuloksia pitää mitata. Tarvitaan laajamittaisia pilottihankkeita sosiaali- ja terveysalan kaltaisilla vaikuttavilla toimialoilla, joissa muotoilun vaikuttavuus ja veroeurojen säästöt voidaan osoittaa.

Hankintaosaamista pitää lisätä. Suomeen tarvitaan toimija, joka tarjoaa asiakkailleen hankinta-apua omakustannehintaan. Palvelumuotoilun käyttö yleistyy hallinnossa, mutta sen sisältö ei nyt ole muotoilualalle itselleenkään ihan selvää. Palvelumuotoilun käsite ja sisältö pitäisi määritellä ja vakioida, jotta kaikki ymmärtävät, mitä ollaan hankkimassa. Ostamista helpottaisi myös se, että muotoilutoimistot alkaisivat tuotteistaa palvelujaan. Muotoiluhankkeen läpivientiä taas tukisi asiakkaille laadittu opas, jossa kerrottaisiin, mitä muotoiluhanke ja yhteiskehittely heiltä edellyttää.

Muotoiluhankkeiden tulokset

Muotoilun työkaluja on testattu ohjelmaan kuuluneissa hankkeissa laajasti. Havainnointimenetelmien avulla on erilaisista ympäristöistä saatu esiin kymmeniä kehitystarpeita. Haastattelujen, luotaintutkimusten, työpajojen ja ideariihien avulla on osallistettu käyttäjiä, kerätty ideoita ja käynnistetty asennemuutosta ja uusia yhteistyökuvioita eri toimijoiden välillä.

Muotoilijat esittelivät ohjelman lopuksi hankkeiden tulokset ja laajemmin monistettavissa olevat suunnitelmat. Monet niistä voidaan toteuttaa helposti ja edullisesti. Seuraavaksi hankkeiden asiakkaat alkavat viedä suunnitelmia käytäntöön.

Kouluruokailu rokkaamaan
Miten tehdä kouluruoasta suositumpaa, samalla vähentäen biojätteen määrää?
Vantaan Tilapalvelut Oy, Vantaan kaupunki ja Design Studio Muotohiomo Oy

• Martinlaakson koulu sai kokonaisvaltaisen kouluruokakonseptin, joka sisältää kymmeniä käytännönläheisiä kehitysideoita. Ehdotukset kattavat koko ruokailuelämyksen aina tilajärjestelyistä ja lattiateippauksista kalustukseen, viestintään ja tunnelmaan saakka.
  • Tavoitteena on monistaa konsepti muihinkin vantaalaisiin kouluihin. Siksi ehdotukset koottiin ohjekirjaksi, joka kuvaa konseptin elementit sekä mallin osallistamisesta muissa kouluissa. Monistuessaan konsepti voi tuoda merkittäviäkin säästöjä sekä ympäristö- ja terveyshyötyjä.

Poliisiauto työympäristönä
Miten mustasta maijasta saisi ergonomisemman työympäristön poliiseille?

Poliisihallitus ja NR Design Oy

• Muotoilijat laativat sisätilakonseptin, joka uudistaa partioauton sisätilaa merkittävästi. Henkilöstö osallistui suunnittelutyöhön, ja ideoita kerättiin kenttähavainnoinnin, visualisointien ja työpajatyöskentelyn avulla.
  • Poliisin tekniikkakeskus teettää konseptin pohjalta testiauton vuoden 2013 aikana. Tavoitteena on saada uudet maijat liikenteeseen vuonna 2015.

LOFT Helsinki
Miten saadaan Helsingin kaupungin tyhjillään olevat toimitilat ja uusien yrittäjien tilatarpeet kohtaamaan?
Helsingin kaupungin elinkeinopalvelu ja Diagonal Mental Structure Oy

• Hankkeen lopputuloksena syntyi käsikirja, joka kuvaa yhteisöllisen työtilan erilaiset elementit. Käsikirja tarjoaa jäsenyyteen perustuvaa työtilojen verkostoa, josta yrittäjä voisi valita itselleen kulloinkin parhaiten sopivan tilan. Ehdotus käsittää myös tilassa tarjottavat palvelut, liiketoimintamallin sekä ideoita brändiin ja liikuteltavaan kalustukseen liittyen.
  • Kehitettyä konseptia voitaisiin hyödyntää myös Helsingin kaupungin muissa yksiköissä sekä muissa kaupungeissa.

Kadotetut paikat
Miten paikallisista kulttuurikohteista saataisiin houkuttelevampia nuorten silmissä?
Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Päivi Raivio

• Porin lyhytaaltoasemalle, Kankaanpään taidekehälle ja Vanhaan Raumaan tuotiin uutta elämää mm. kaupunkiviljelyn, yhteisötaiteen, työpajojen ja lumiveiston avulla. Yhteistyössä oli mukana paikallisia taiteilijoita, lapsia, nuoria ja kaupunkien edustajia.
  • Hankkeessa kehitettiin myös toimintamalli, jolla muitakin uutta elämää kaipaavia kulttuurikohteita voitaisiin elävöittää.

Hyvän mielen pihapolku
Miten palvelukotiasukkaiden ulkoilumahdollisuuksia ja kanssakäymistä voisi kehittää?
Me Itse Ry Riihimäki, Riihimäen Kehitysvammatuki Ry ja iam design Oy

• Hankkeen lopputuloksena syntynyt suunnitelma on pihapolku, joka koostuu erilaisista toiminnallisista pisteistä ja aktivoi liikkumaan ja harrastamaan. Hankkeessa kehitettiin myös uudenlaisia, erityisryhmille suunnattuja säädettäviä ulkokalusteita ja tuotteita.
  • Muotoilijat tekivät hankkeessa tiivistä yhteistyötä Invalidiliiton ja Riihimäen kaupungin virkamiesten kanssa. Vaikka suunnitelma on lähtöisin riihimäkeläisten toiveista, voidaan sen elementtejä monistaa muihinkin palvelutaloihin.
  • Hanke on valittu kansainvälisen esteettömän muotoilun kilpailun finalistiksi. http://www.designforall.org

Liite

Esite: Muotoillut ratkaisut 2012 -ohjelman hankkeet ja tulokset

Lisätietoja

Hankepäällikkö Päivi Hietanen, World Design Capital Helsinki 2012, p. 040 738 6438, paivi.hietanen@wdchelsinki2012.fi

Muotoillut ratkaisut 2012 -ohjelman verkkosivu: www.muotoillutratkaisut.fi

Muotoillut ratkaisut 2012 -ohjelman tarkoituksena oli saada julkishallinto ja kolmas sektori käyttämään muotoilijoiden työtä entistä laajemmin. Ohjelmassa oli mukana viisi eri hanketta, joiden kautta muotoilulle etsittiin uusia hyödyntämisalueita erityisesti yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Tavoitteena oli luoda muotoilun keinoin monistettavia ratkaisuja, joiden avulla parannetaan ihmisten jokapäiväistä elämää. Rahoittajana toimi Suomen Kulttuurirahasto ja ohjelma toteutettiin yhteistyönä designpääkaupunkivuoden kanssa.