Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Muistin kaupunki katsoo tulevaisuuteen

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Muistin kaupunki katsoo tulevaisuuteen

Julkaistu: 27.08.2013 klo 13:22
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

SKS:n julkaisemassa uutuusteoksessa Muistin kaupunki pohditaan kaupunkia muistamisen ja muistamisen paikkana. Suomen Kaupunkitutkimuksen Seuran piirissä syntynyt kirja tarkastelee aihettaan monipuolisesti 12 artikkelissa.

Kaupunkien ymmärtäminen mahdollisimman kokonaisvaltaisesti on tärkeää, jotta kaupunkiympäristö palvelisi käyttäjiään parhaalla mahdollisella tavalla. Kaupunkitutkimuksen ongelmana voikin pitää sen hajautumista eri tieteenaloille samanaikaisesti kun tarve kattavalle tiedolle on kasvanut.

”Tästä syystä olemme halunneet koota mahdollisimman laaja-alaisen kaupunkitutkijoiden joukon pohtimaan suhdettamme kaupunkeihin ja ennen kaikkea sitä, miten muistoilla ja muistamisella tuotetaan ja ylläpidetään kaupunkeihin ja kaupunkilaisuuteen liitettyjä merkityksiä”, toteavat kirjan toimittajat Katri Lento ja Pia Olsson.

Muistamisen kautta tuotetut kertomukset auttavat omalta osaltaan hahmottamaan kaupunkien luonnetta, niihin liittyvää kokemuksellisuutta ja kaupungeista tehtyjä tulkintoja. Muistamisen kautta tuotetut näkökulmat eivät muodosta irrallista saareketta kaupunkitutkimuksen kentässä, vaan ne kytkeytyvät tiiviisti esimerkiksi kaupungista tehtäviin hallinnollisiin ja taloudellisiin tulkintoihin.

”Muistot ja muistaminen eivät ole ainoastaan menneisyyttä, vaan niille perustuu myös se, miten ympäristömme nykyisyyteen ja tulevaisuuteen vaikutetaan. Muistoissa henkilökohtainen kohtaa jaetun ja yksityinen julkisen. Meidän on hyvä olla tietoisia näistä syy ja seuraus -suhteista”, kirjan toimittajat toteavat.

Muistin kaupunki

Tulkintoja kaupungista muistin ja muistamisen paikkana

Toimittaneet Katri Lento ja Pia Olsson

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2013