Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Mirkka Rekola – kirjailijoiden ja lukijoiden kirjailija -keruu alkoi

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Mirkka Rekola – kirjailijoiden ja lukijoiden kirjailija -keruu alkoi

Julkaistu: 03.03.2015 klo 09:12
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Mirkka Rekola on tuotannollaan koskettanut monia lukijoita, niin kirjallisuuden ammattilaisia kuin harrastajiakin. Mirkka Rekola (1931–2014) on sotienjälkeisen Suomen merkittävimpiä runoilijoita, runoilmaisun uudistaja.

Mirkka Rekolan esikoisteos Vedessä palaa ilmestyi 1954, viimeinen runokokoelma Kuulen taas äänesi ilmestyi vuonna 2011. Hänen laaja tuotantonsa sisältää runoteosten lisäksi esseitä ja ”maskuja”, lyhyitä proosatekstejä. Mirkka Rekolasta kehittyi pitkän uransa aikana näkijä, joka runoudessaan ja esseissään pureutui aikamme ajattelumalleihin ja ongelmiin, ja etsi niistä ulospääsyä.

Kirjallisuudentutkija Katja Seutu, Mirkka Rekola -seura ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ovat nyt kiinnostuneita Mirkka Rekolan tuotannon herättämistä lukukokemuksista. Mirkka Rekola – kirjailijoiden ja lukijoiden kirjailija -keruu jatkuu 30.9.2015 saakka. Lisäksi keruussa halutaan saada talteen Rekolan itsensä tuottamaa aineistoa ja hänestä taltioitua materiaalia. Mirkka Rekolan kirjoittamat käsikirjoitukset ja kirjeet sekä hänestä kertovat aineistot, kuten esiintymistilanteiden äänitteet ja videoinnit, valokuvat ja lehtiartikkelit pyydetään lahjoittamaan Mirkka Rekolan arkiston yhteyteen Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistoon.

Lähtökohtana kirjoitukselle voi käyttää esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

• Millaisia henkilökohtaisia muistoja sinulla on Mirkka Rekolasta?
  • Miten tutustuit Rekolan tuotantoon?
  • Mikä Mirkka Rekolan runo on sinusta erityisen koskettava ja tärkeä? Miksi?
  • Kuvaile kokemuksia, joita Rekolan runouden lukeminen sinussa herättää?
  • Miksi palaat Mirkka Rekolan runojen äärelle yhä uudestaan?
  • Miten Rekolan runojen lukeminen on vaikuttanut omaan kaunokirjalliseen ilmaisuusi?
  • Kerro, miten Rekolan runot ovat vaikuttaneet sinuun esitettyinä?
  • Mitä mieltä olet Rekolan aforistiikasta, entä esseistiikasta?
  • Mitä Mirkka Rekolan kirjallinen perintö merkitsee sinulle?

Keruun tuloksista tiedotetaan lokakuussa 2015. Kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan kirjapalkintoja.

Katri Kivilaakso, katri.kivilaakso@finlit.fi, p. 040 534 1923
Katja Seutu, katja.seutu@helsinki.fi

Vastausohjeet: http://www.finlit.fi/mirkka_rekola

____________________________________________________________________________________________________