Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Mia Hamarin veistokset jatkavat EMMAn pohjoista N=000˚ -näyttelysarjaa

EMMA - Espoon modernin taiteen museo

Mia Hamarin veistokset jatkavat EMMAn pohjoista N=000˚ -näyttelysarjaa

Julkaistu: 26.03.2015 klo 11:39
Julkaisija: EMMA - Espoon modernin taiteen museo

Simossa asuvan ja työskentelevän Mia Hamarin (s. 1976) Veistoksia-näyttely avautuu Espoon modernin taiteen museo EMMAn Areena-tilassa 27.3.2015.

Hamarin näyttely kuuluu näyttelysarjan N=000˚ -näyttelyihin, jotka toteutetaan EMMAn Areenassa yhdessä pohjoisen taiteilijoita tukevan Kari Huhtamon Taidesäätiön kanssa. Muita sarjan taiteilijoita ovat jo Areenassa näyttelynsä pitänyt Jaakko Mattila ja Alma Heikkilä, jonka näyttely avataan syksyllä 2015.

Metamorfoosi ihmisen ja eläimen välillä on kiehtonut Hamaria jo pitkään. Näyttelyn punaisena lankana ovat eri olentojen ja materiaalien välisen metamorfoosin ohella taiteilijan omat juuret sekä hänen muistinsa takamailta kumpuavat kuvaelmat ja kuullut tarinat. Hamari luo omanlaisensa muodonvaihdoksen hieman melankolisille hahmoilleen yhdistämällä puuhun luonnonmateriaaleja, jotka kerran ovat olleet osa elävää ihmistä tai eläintä. Näin hahmot saavat uuden, oman ja erityislaatuisen historiansa. Osalla hahmoista on kehossaan koti mukana, päreistä tehty puku kuin katto tai tulisija lämmön tuojana.

Näyttelyn teokset valmistuivat 2015 ja niiden tekeminen alkoi keväällä 2013. Noin 20 teoksen kokonaisuudessa on Hamarin itsensä kokoisia tai hieman isompia veistoksia ja pienoisveistoksia, joita taiteilija käyttää ”puhekuplina” kertomaan isomman hahmon tarinaa, toivetta tai historiaa.

Näyttelystä EMMAn verkkosivuilla: http://www.emma.museum/areena_hamari

Hamari työskentelee yksin ja isompien yksittäisten veistosten koko rajoittuu sen mukaan minkä kokoisia puita taiteilija itse pystyy liikuttelemaan. Mieluisin materiaali on kokonainen puu, johon taiteilija lisää osia pienempinä paloina. Viimeistelty veistojälki syntyy kirveellä ja puukolla. Monitasoisuutta ja yllätyksellisyyttä veistettyyn pintaan tuovat  luonnonmateriaalit: jouhet, hiukset, ripset, luut ja löytyneet kuolleiden eläinten osat. Miniatyyriveistoksissaan Hamari käyttää usein pronssia, hopeaa ja lasia.

Mia Hamari valmistui Kuvataideakatemian kuvanveiston osastolta 2004, ja on siitä lähtien pitänyt yksityisnäyttelyitä vuosittain Suomessa ja ollut mukana kotimaisissa ja kansainvälisissä ryhmänäyttelyissä.  ARCOmadrid 2014 -nykytaiteen messuillaHamarin veistokset edustivat suomalaista nykypuukuvanveistoa menestyksekkäästi.

Mia Hamarista Kari Huhtamon Taidesäätiön sivuilla: http://www.karihuhtamontaidesaatio.com/suomi/yhteistyo/pohjoisen-taiteilija/mia-hamari/index.htm

Kari Huhtamon Taidesäätiö

Kari Huhtamon Taidesäätiön tarkoituksena on Kari Huhtamon taiteellisen perinnön vaaliminen ja pohjoisen taiteen edistäminen ja tunnetuksi tekeminen. Päämäärien toteutumisen edellytyksenä on yhteistyö muiden taide- ja kulttuurialan vaikuttajien kanssa. Säätiön keskeisimmät yhteistyöprojektit ovat seminaarien järjestäminen ja Pohjoisen Taiteilija –hanke.

Katariina Lipsanen, asiamies, Kari Huhtamon Taidesäätiö
karihuhtamon@taidesaatio.com p. 040 562 5231

Tiina Penttilä, amanuenssi, EMMA.
tiina.penttila@emma.museum  p. 046 877 2420

Lehdistökuvat: http://kuvat.emma.museum/kuvat/Lehdistokuvat-Press/Areena/Mia+Hamari/
salasana: emmamuseum

EMMA - Espoon modernin taiteen museo on yksi Suomen merkittävimmistä taidemuseoista. EMMAn näyttelytilat on jaettu Saastamoisen säätiön taidekokoelman sekä vaihtuvien näyttelyiden kesken. EMMAn kokoelma- ja näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen modernismiin, nykytaiteeseen sekä designiin. EMMA sijaitsee Espoon Tapiolassa Näyttelykeskus WeeGeellä.