Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Matti Penttilä kuvin ja sanoin: KAVI-yleisötilaisuus ma 13.4.2015 klo 16

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Matti Penttilä kuvin ja sanoin: KAVI-yleisötilaisuus ma 13.4.2015 klo 16

Julkaistu: 08.04.2015 klo 13:39
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Matti ”Pena” Penttilä on KAVIn radio- ja tv-arkiston yleisötilaisuudessa 13. huhtikuuta kertomassa mittavasta televisio- ja elokuvaurastaan. Penttilä toimi alalla yli 40 vuotta lukuisissa eri tehtävissä niin tuotantopäällikkönä, tuottajana, ohjaajana kuin äänittäjänä. Matti Penttilä oli mukana mm. Myrskyluodon Maija- tv-sarjan sekä Maa on syntinen laulu- ja Milka-elokuvien tuotannoissa.

KAVIn aulagalleriassa Sörnäisten rantatiellä  on tällä hetkellä avoinna Matti Penttilän valokuvanäyttely, jossa on esillä työkuvia elokuva- ja televisiotuotannoista aina 1960-luvulta lähtien. Pitkän ja monipuolisen uransa aikana Matti Penttilä ehti työskennellä Yleisradiossa ja useissa eri tuotantoyhtiöissä. Hän toimi tuotantoneuvojana Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskuksessa ja Suomen elokuvasäätiössä 1990-luvun alussa.  Ennen eläkkeelle jäämistään hän toimi Yleisradion TV1:n draamatuotannon esimiehenä ja tuottajana vuosina 1998-2007. Valokuvanäyttelyn teokset kattavat pitkän ajanjakson 1960-luvulta vuoteen 2007 ja esillä on muun muassa työkuvia elokuva- ja televisiotuotannoista sekä Penttilän kuvaamia elokuva-alan vaikuttajia. Kuvat kertovat kiehtovia tarinoita elokuva- ja tv-alan kulisseista. Penttilän kuvat talletetaan myös osaksi KAVIn kokoelmia.

Maanantai 13.4.2015 klo 16

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, Kino Tulio
Sörnäisten rantatie 25 A, 5. krs, Helsinki

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki