Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Maailman tarinat kohtaavat musiikissa ja tanssissa

Alpo Aaltokoski Company

Maailman tarinat kohtaavat musiikissa ja tanssissa

Julkaistu: 22.02.2016 klo 14:15
Julkaisija: Alpo Aaltokoski Company

Aleksanterin teatterilla vietetään toukokuussa Pro Finlandiallakin palkitun koreografi Alpo Aaltokosken 30-vuotistaiteilijajuhlaa. Teemana on tanssia ja musiikkia yli kulttuurirajojen. Aaltokoski tunnetaan ihmiselämän keskeisiä kysymyksiä käsittelevistä, korkeatasoisista tanssiteoksistaan.

Yhteisilloissa nähdään vaihtuvia vierailijoita musiikin ja tanssin huipulta – aina Nicaraguasta ja Irakista asti. Ninni Poijärvi ja Ali Alawad esittävät lumoavan yhdistelmän suomalaisia ja arabialaisia ikivihreitä kahtena iltana 6.–7.5.

Laulaja ja lauluntekijä Ninni Poijärvi tutustui irakilaiseen muusikkoon Ali Alawadiin sattuman kautta syksyllä 2015. Poijärvi oli kuullut, että eräässä vastaanottokeskuksessa asui turvapaikanhakijana muusikko, joka kaipasi instrumenttiaan. Poijärvi hankki ud-luutun ja vei sen uudelle omistajalleen. Tästä kohtaamisesta sai alkunsa ainutlaatuinen musiikillinen yhteistyö.

Ali Alawad on toiminut Irakissa arvostettuna ammattimuusikkona soittiminaan arabimusiikin perinteisimpiin kuuluvat instrumentit qanun ja ud-luuttu. Lähtö kotimaasta oli Alawadille ainoa vaihtoehto sen jälkeen, kun terroristijärjestöt alkoivat tehdä täsmäiskuja tapahtumiin joissa esitetään elävää musiikkia.

Juhlaesityksissä 4.–13. toukokuuta Alpo Aaltokoski nousee itse lavalle soolokoreografiassaan Navigatio. Teoksen elävän musiikin säveltävät ja esittävät kielisoitintaiturit Jussi Jaakonaho ja Joonas Widenius.

Nicaraguasta esiintymään saapuu nuori lupaus, tanssija Yeinner Chicas, jonka kanssa Aaltokoski on työskennellyt vuodesta 2011 lähtien. Aleksanterin teatterilla juhlistetaankin myös Aaltokosken yli 20 vuotta kestänyttä yhteistyötä Nicaraguan tanssin kentän kanssa.

ESITYKSET: ke 4.5. (ensi-ilta) | to 5.5. | pe 6.5. | la 7.5. | to 12.5. | pe 13.5. ||

Kaikki esitykset klo 19 || Aleksanterin teatteri os. Bulevardi 23-27, Helsinki

LIPUT toimituskuluineen: 30/20 €
Aleksanterin teatterin lipunmyynti p. (09) 676 980 tai www.lippupalvelu.fi

Liity tapahtumaan Facebookissa!

Pro Finlandiallakin palkittu taiteilijaprofessori (2003-2008) Alpo Aaltokoski on luonut yli 50 koreografiaa. Hänen luotsaamansa, vuonna 1995 perustettu helsinkiläinen nykytanssiryhmä Alpo Aaltokoski Company on esiintynyt lähes 30 maassa viidellä mantereella. Aaltokoski on Aleksanterin teatterin vieraileva residenssitaiteilija 2015–17.

Yhteydenotot: info@aaltokoskicompany.fi | p. 044 3233 509