Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Lontoon palkituin näytelmä ensi-iltaan Tampereen Työväen Teatterissa

Tampereen Työväen Teatteri

Lontoon palkituin näytelmä ensi-iltaan Tampereen Työväen Teatterissa

Julkaistu: 28.08.2014 klo 08:37
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

Tiedote 28.8.2014. Vapaa julkaistavaksi.

Britannian teatterimaailmaa ravisuttanut näytelmä Yöllisen koiran merkillinen tapaus (The Curious Incident of the Dog in the Night-Time) saa Suomen kantaesityksensä Tampereen Työväen Teatterissa tiistaina 2.9.2014 Eino Salmelaisen näyttämöllä.

Dekkarin tavoin etenevän draaman päähenkilö on 15-vuotias Christopher – itse hän ilmoittaa ikänsä olevan viisitoista vuotta, kolme kuukautta ja kaksi päivää. Lievästi autistinen poika on terävä, mutta ihmisten tunneilmaisua hän ei ymmärrä. Näytelmässä Christopher ryhtyy ratkomaan naapurin koiran surmaa ja tulee samalla paljastaneeksi omaa elämäänsä pitkään varjostaneen mysteerin.

”Tämä ei ole sairaskertomus, vaan selviytymistarina. Esityksen tarkoitus on viihdyttää, liikuttaa ja tuoda ilmi kiinnostavia asioita todellisuudesta”, on ohjaaja Otso Kautto sanonut. Kirjailija Mark Haddon on puolestaan luonnehtinut tarinan kertovan ”erilaisuudesta, ulkopuolisuudesta sekä maailman näkemisestä yllättävällä ja paljastavalla tavalla”.

Simon Stephensin dramatisoima näytelmä ja Lontoon National Theatren alkuperäistuotanto saivat vuonna 2013 ennätykselliset seitsemän Olivier-palkintoa, niiden joukossa valinta vuoden parhaaksi näytelmäksi.

Pääroolissa Tampereella nähdään Jyrki Mänttäri. Hän sai keväällä näyttelijäntyöstään Eino Salmelaisen säätiön tunnustuspalkinnon.

Yöllisen koiran merkillistä tapausta suositellaan yli 15-vuotiaille. Näytelmän aihepiiriin liittyen Tampereen Työväen Teatteri ja  kansalaisjärjestö Omapolku ry järjestivät 27.8. yleisölle avoimen keskustelutilaisuuden Aspergerin syndroomasta ja autismin kirjosta.

Yöllisen koiran merkillinen tapaus

Käsikirjoitus Mark Haddon – Simon Stephens

Suomennos Aino Piirola

Ohjaus Otso Kautto