Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Lasiavain-palkittu esikoisromaani palaa natsimiehityksen vaiettuihin kauhuihin

Bazar Kustannus Oy

Lasiavain-palkittu esikoisromaani palaa natsimiehityksen vaiettuihin kauhuihin

Julkaistu: 28.08.2015 klo 10:15
Julkaisija: Bazar Kustannus Oy

Norjan puolustusministeriössä neuvonantajana työskentelevän Gard Sveenin kiitetty esikoisteos Raskaat varjot (Den siste pilegrimen) pureutuu Norjan miehityksen kipeisiin tapahtumiin, kuten vaiettuihin teloituksiin. Sveen kirjoitti romaaninsa osittain dokumentaariselta pohjalta kiinnostuttuaan tunnetun vastarintaliikkeen taistelijan Kai Holstin kohtalosta.

Norjan vastarintaliikkeen arvostettu veteraani Carl Oscar Krogh murhataan raa’asti kotonaan. Samaan aikaan lähistöltä löydetään lapsen ja kahden aikuisen hapertuneet luurangot toisen maailmansodan ajalta. Luulöydön ja veteraanin murhan välistä yhteyttä ryhtyy selvittämään rikostutkija Tommy Bergmann, jolla itsellään on väkivaltainen menneisyys.

Natsimiehityksen vuosina vastarintaliikkeen vakooja Agnes Gerner elää veitsenterällä, sillä yksikin virhe voi olla hänen viimeisensä. Uhkarohkeaa valssia kuoleman kanssa tanssivat myös muut vastarintaliikkeen jäsenet, muun muassa legendaarinen kapteeni Kaj Holt. Rikosvyyhteä setvivä Bergmann yrittää edetä valheiden labyrintissa, joka johtaa tutkintaa koko ajan uusiin suuntiin. Kun sodan ensimmäinen uhri on totuus, jäljet on peitetty tarkasti.

Gard Sveen (s. 1969) sai esikoisteoksestaan paitsi kotimaansa Norjan merkittävimmät jännityskirjallisuudelle jaettavat tunnustukset myös parhaalle pohjoismaiselle rikosromaanille myönnettävän Lasiavain-palkinnon vuonna 2014. Raskaat varjot on saanut kiitosta muun muassa elävästä ajankuvasta ja sotahistorian vaiettujen aiheiden käsittelystä.

Gard Sveen
Raskaat varjot
Alkuperäisteos: Den siste pilegrimen
Käännös: Arja Kantele