Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Lappilaistaitelijoiden yhteisnäyttely Aurora Borealis hurmaa

Gumbostrand Konst & Form

Lappilaistaitelijoiden yhteisnäyttely Aurora Borealis hurmaa

Julkaistu: 07.11.2014 klo 14:30
Julkaisija: Gumbostrand Konst & Form

Sipoon taidekeskus Gumbostrand Konst & Formin talvikauden käynnistää tunnelmallinen ja moniulotteinen yhteisnäyttely Aurora Borealis. 18 lappilaistaitelijan yhteisnäyttelyssä on esillä yli 120 teosta. Näyttelyn monipuolinen teoskavalkadi liikkuu aina perinteisestä kuvastosta abstrakteihin värimaisemiin asti. Näyttely on avoinna tammikuun puoliväliin saakka.

Talven loputon pimeys ja kesän ikuinen päivä vaikuttavat vahvasti pohjoisessa asuviin. Valon määrän ja sävyjen vaihtelut paljastavat niin väreistä, materiaaleista kuin pinnoista uutta vuodenaikojen mukaan. Monisäikeisyys tekniikoissa ja materiaaleissa sekä moitteeton ja vahva kädentaidon perinne yhdistyy tunteiden visualisoimiseen.

Yhteisnäyttelyn teoksissa nähdään muun muassa maalaustaidetta, grafiikkaa, valokuvia, veistoksia ja installaatioita. Osassa teoksista käsitellään perinteisiä Lapin ja sen luonnon aiheita kuten poroja ja revontulia. Teoksissa nähdään myös abstrakteja mielenmaisemia ja kaunista värien käyttöä.

Osa teoksista ovat värikylläisiä, joiden äärelle katsoja jää aistimaan kokonaisuutta. Toiset teokset ovat eleettömämpiä, jolloin karsittu värimaailma saa silmän etsimään teoksista entistä syvempiä tasoja ja merkityksiä.

K. Hartwallin vanhaan sipoolaiseen teollisuuskiinteistöön vuonna 2012 remontoitu taidekeskus Konst & Form tarjoaa Aurora Borealis -näyttelylle tunnelmalliset puitteet. Talven kylmä, niukka valo pääsee suurista ikkunoista sisään ja siten toistaa valon vaihteluita myös näyttelytilassa.

– On upeaa saada yhteisnäyttelyyn nämä 18 elämäniloa pulppuavaa taiteilijaa sekä valikoima heidän töitään. Näyttely on yhtä aikaa kaikkea sitä, ja samalla kaikkea muuta, kuin mitä lappilaiselta taiteelta voi odottaa. Tämä kokonaisuus pitää nähdä ja aistia, kertoo taidekeskuksen johtaja Charlotta Björkendahl.

Näyttelyn taiteilijat

Vainuddintie 72 – 28, 01150 Söderkulla, p. 050 554 3538

www.konstoform.fi

Keskuksen aukioloajat
Perjantaista lauantaihin klo 11–17 ja sunnuntaisin klo 11–16.

__________________________________________________________________

Gumbostrand Konst & Form on Sipoon Gumbostrandiin avattu taidekeskus-galleria sekä kokous- ja tapahtumapaikka. Taidekeskus toimii Hartwallin suvun omistamassa vanhassa, taidekeskuskäyttöön remontoidussa teollisuusrakennuksessa. Samoissa tiloissa toimii myös taidekeskuksen design- ja sisustustuotteiden myymälä sekä lähiruokaan erikoistunut oma bistro. Lisätiedot: www.konstoform.fi.