Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Länsisuomalainen kansanrunous oli luultua rikkaampaa

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Länsisuomalainen kansanrunous oli luultua rikkaampaa

Julkaistu: 13.02.2015 klo 07:00
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Juuri ilmestynyt kirja Länsi-Suomen kansanrunous – Uskomusten, runojen ja tarinoiden jäljillä tarjoaa ensi kertaa kokonaiskuvan länsisuomalaisesta kansanperinteestä 1800-luvulla. Samalla teos tuo valokeilaan maantieteellisen alueen, joka kansanrunoudesta puhuttaessa on usein sivuutettu.

Marjut Paulaharjun kirjoittama teos kertoo kansanrunouden keruutyöstä Länsi-Suomessa – Uudeltamaalta Pohjois-Pohjanmaalle – sekä merkittävimmistä runonkerääjistä, heidän matkakertomuksistaan ja kokoelmistaan. Runonkerääjien matkakertomukset ovat kiinnostavaa luettavaa paitsi perinteestä kiinnostuneelle, myös paikallishistorian kannalta: niissä kuvataan matkan edistymistä, kuljettujen alueiden elinympäristöä, ympäröivää luontoa, kyliä ja niiden asukkaita sekä heidän vaatetustaan, tapojaan ja vielä löydettävissä olevaa kansanrunoutta. Monissa selostuksissa on yksityiskohtaisesti kirjattu jopa kylien historia, samoin paikannimien alkuperä.

Länsi-Suomen kansanrunous antaa myös selityksen siihen, miksi Länsi-Suomi alkoi kiinnostaa kansanrunouden kerääjiä vasta 1800-luvun puolivälin jälkeen. 1835 julkaistu Kalevala suuntasi runonkerääjien huomion Vienaan ja Karjalaan, myöhemmin Inkeriin. Elias Lönnrotin mukaan vanhat runot olivat jo unohtuneet Länsi-Suomessa lähes kokonaan, ja Hämeestä löytyneet runot olivat ”typistettyjä” ja ”turmeltuneita”. Koska ajan ihanteena oli pitkä, eeppinen runo, ei lännestä löytyneitä lyhyitä runoja pidetty salonkikelpoisina.  Tosiasia kuitenkin on, että vaikka 1800-luvulla kalevalamittainen epiikka ja lyriikka olivat jo lähes kokonaan väistyneet Länsi-Suomesta, oli jäljelle jäänyt suuri määrä loitsuja ja lasten elämänpiirin runoutta, kehtolauluja, hokemia ja loruja.

Lisätiedot: Marjut Paulaharju, p. 040 7030 307

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@finlit.fi

Marjut Paulaharju

Länsi-Suomen kansanrunous

Uskomusten, runojen ja tarinoiden jäljillä

Kirjokansi 75 | Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2015

264 sivua | sidottu

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 70 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 1834. Seuraa meitä Twitterissä, Facebookissa ja verkkosivuillamme. Tutustu kevään 2015 uutuusluettelon tästä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki