Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kuopion kaupunginteatterin tammikuun ensi-iltoina kaksi klassikkoa

Kuopio-Tahko Markkinointi

Kuopion kaupunginteatterin tammikuun ensi-iltoina kaksi klassikkoa

Julkaistu: 14.01.2015 klo 16:45
Julkaisija: Kuopio-Tahko Markkinointi

Kuopion kaupunginteatterin kevätkausi alkaa kahdella klassikolla. Ensimmäisenä on vuorossa venäläisen teatterin kiintotähden - Anton Tšehovin Lokin – uusi ja moderni tulkinta. Tammikuun toinen ensi-ilta on puolestaan ainutlaatuinen teatteritapaus. Mustanhuumorin ja niukan kerronnan mestarin Aki Kaurismäen, jo klassikoksi muodostunut kulttielokuva I Hired a Contract Killer siirtyy valkokankaalta näyttämölle.

Lokki

Ensiesityksessään vuonna 1896 Pietarissa flopannut Anton Tšehovin Lokki nousi menestyksensä siiville kaksi vuotta myöhemmin Moskovassa. Klassikoksi kohonnutta näytelmää esitetään nykyisin ympäri maailmaa. Minna-näyttämöllä 24.1. ensi-iltaansa tuleva esitys on Kuopiossa kaksi kertaa aiemmin menestyksekkäästi vierailleen Heini Tolan sovittama ja ohjaama. Skenografiasta vastaa Heinin työparina edellisistä vierailuista tunnetuksi tullut Veera-Maija Murtola.

Saavuttamaton ja toteutumaton rakkaus on yksi Tšehovin näytelmien lempiaiheista. Lokin teemat – rakkaus ja taide - ovat ikuisia ja meitä kaikkia koskettavia. Tolan nykyversiossa ja Murtolan minimalistisessa lavastuksessa molemmat aiheet nouset vahvasti esille. Lokissa rakastetaan, kaivataan, petytään ja vihataan. Siinä etsitään elämän tarkoitusta ja vastausta kysymykseen: kuka minä olen, mitä minä olen, miksi minä olen?

Teatterin omien näyttelijöiden lisäksi lavalla nähdään vierailijana Mauri Saikkonen.

I Hired a Contract Killer

Aki Kaurismäen elokuva I Hired a Contract Killer valmistui vuonna 1990. Kulttimaineeseen nousseen tarinan teatterikantaesitys nähdään Maria-näyttämöllä 28.1. Sen ohjaa Kuopiossa ensimmäistä kertaa vieraileva maineikas, prahalainen ohjaaja Miroslav Krobot. Hän vastaa myös näyttämösovituksesta. Lavastus ja puvustus ovat tšekkiläisen Andrej Durikin käsialaa. Tämä on myös hänen ensivierailunsa Kuopioon.

Oopperan orkesterissa viulua soittava Henri Boulanger on juuri saanut potkut 15 vuoden työstään. Hän on pettynyt elämäänsä, mikään ei onnistu häneltä. Murtunut mies ajautuu itsemurhaan, mutta kohtalon oikusta sekin epäonnistuu. Hänellä ei ole enää muuta keinoa kuin tilata itselleen palkkamurhaaja. Kohtalon käsi työntyy siihenkin väliin, ja rakkaus astuu Henrin elämään. Tästä alkaa kilpajuoksu ammattitappajan kanssa, onko jo liian myöhäistä perua kutsuttu kuolema.

Näytelmässä vierailee Maksim Pavlenko.

Maija Voutilainen
Tiedottaja