Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kulttuurirahaston apurahoja jaossa 25 miljoonaa euroa

Suomen Kulttuurirahasto

Kulttuurirahaston apurahoja jaossa 25 miljoonaa euroa

Julkaistu: 27.09.2016 klo 11:00
Julkaisija: Suomen Kulttuurirahasto

Kulttuurirahaston apurahoja jaossa 25 miljoonaa euroa

Suomen Kulttuurirahaston keskusrahaston apurahat vuodelle 2017 ovat haettavana 1.−31.10.2016. Kulttuurirahaston vuoden 2017 jako nousee 37 miljoonaan euroon, josta keskusrahaston osuus on 25 miljoonaa ja maakuntarahastojen 12 miljoonaa euroa. Hallitus päätti lisätä maakuntarahastojen jakoa puolella miljoonalla, keskusrahaston jako pysyy ennallaan.

Tieteen apurahat on suunnattu erityisesti väitöskirjatöihin ja niiden jälkeiseen tieteelliseen työskentelyyn. Taiteen aloilla tuetaan työskentelyä ja erilaisia hankkeita, haettavana ovat myös Taidetta hoitolaitoksiin -erityisapurahat. Yhteisöt voivat hakea apurahoja erilaisten kulttuurihankkeiden toteuttamiseen. Taiteilijoita kannustetaan hakemaan myös residenssiapurahoja.

Eminentia ja Tieteen työpajat -erityisapurahat ovat haettavina edellisvuosien tapaan. Tieteen aloilla tohtorikoulutettavan yhteisrahoitus -apuraha tarjoaa mahdollisuuden yhdistää apuraha palkalliseen työsuhteeseen.

Kulttuurirahasto siirtyy paperittomaan hakuun

Apurahojen haku tapahtuu verkossa osoitteessa www.skr.fi/apurahanhakija. Hakemus tulee jättää järjestelmään viimeistään maanantaina 31.10. Haku on ensimmäisen kerran kokonaan paperiton, eli hakemuksia ei enää tarvitse tulostaa ja postittaa.

”Hakemustemme arviointiin osallistuu vuosittain miltei sata ulkopuolista asiantuntijaa luottamushenkilöidemme lisäksi. He kaikki tekevät työnsä korvauksetta. Päätimme jo aikaa sitten, että siirrymme paperittomaan hakuun vasta, kun merkittävä osa arvioitsijoistamme on valmis lukemaan hakemuksia pelkästään verkossa. Tänä vuonna lähes 90 % tieteen ja taiteen asiantuntijoista ilmoitti voivansa sen tehdä”, asiamies Juhana Lassila kertoo.

Keskusrahaston apurahat jaetaan perinteisesti vuosijuhlassa 27.2.2017.

Kaikille avoin Kulttuurirahaston apurahainfo pidetään Helsingin Vanhan ylioppilastalon Musiikkisalissa keskiviikkona 12.10. klo 16.30 alkaen.

Lisätiedot:

www.skr.fi/apurahat

twitter.com/skr_fi

www.youtube.com/kulttuurirahasto

Suomen Kulttuurirahasto, asiamies Juhana Lassila, puh. 6128 1230, jla@skr.fi

Suomen Kulttuurirahasto on yksityinen säätiö. Se tukee maamme kulttuurielämää myöntämällä apurahoja keskusrahastosta ja 17 maakuntarahastosta tieteen, taiteen ja kulttuurielämän eri aloilla toimiville henkilöille ja yhteisöille. Kulttuurirahastolla on myös omaa kulttuuritoimintaa. Lisätiedot osoitteesta www.skr.fi.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki