Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kulttuuri kukoisti jatkosodan rintamilla – uusi kirja kertoo sotilaiden huveista ja harrastuksista

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 08.04.2015 klo 07:30
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Suomalainen sotilas teki jatkosodan rintamilla paljon muutakin kuin taisteli. Juoksuhautojen tuntumassa tehtiin puhdetöitä, hakattiin halkoja ja soitettiin hanuria. Siellä viljeltiin maata, kalastettiin ja metsästettiin, harrastettiin kulttuuria, kirjeopiskelua ja korttipeliä. Erityisesti asemasodan aikana harrastustoiminta oli vilkasta ja monipuolista, ja jopa kesän 1944 rajujen puolustustaistelujen lomassa pyrittiin ylläpitämään viihdytystoimintaa.

Helena Pilkkeen ja Olli Kleemolan juuri ilmestynyt teos Elämää juoksuhaudoissa – sotilaiden huvit ja harrastukset jatkosodan rintamilla on ensimmäinen kokonaisesitys rintamakulttuurista. Se kertoo, millaista isän, isoidän tai muun sodassa olleen sukulaismiehen arki rintamalla oli ja miten ankeissa, yksitoikkoisissa oloissa yritettiin piristää itseä ja aseveljiä. Kirja edustaa sotahistorian uutta suuntausta, jossa taistelujen selostamisen sijasta painottuvat sotaan liittyvät ilmiöt ja yksittäisten ihmisten kokemukset. Alkuperäislähteisiin ja aikalaisaineistoihin perustuvaa tekstiä täydentää monipuolinen, valaiseva kuvitus – osa siitä on täysin ennen julkaisematonta.

Kirjoittajien esittely

Teoksen ovat kirjoittaneet kaksi uuteen sotahistoriaan erikoistunutta tutkijaa: FT Helena Pilke, jonka erikoisalueena on sodan ajan tiedonvälitys ja VTM Olli Kleemola, joka tekee väitöskirjaa sotavalokuvauksesta. Pilke on aiemmin julkaissut mm. teoksen Julkaiseminen kielletty – Rintamakirjeenvaihtajat ja päämajan sensuuri 1941–1944 (SKS 2011). Kleemola on tutkinut suomalaista jatkosodan ajan puhdetyökulttuuria ja kerännyt yhden Suomen suurimmista yksityisomistuksessa olevista puhdetyökokoelmista, johon kuuluu noin 700 esinettä. Osa kokoelman esineistöstä on näytteillä Kauko Sorjosen säätiön hallinnoimassa taidekeskus Järvilinnassa Laukaalla.

Helena Pilke kertoo teoksesta SKS:n kirjakeskiviikossa 15.4. klo 16.30–17.30 (Hallituskatu 1, Helsinki). Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Helena Pilke ja Olli Kleemola

Elämää juoksuhaudoissa

Sotilaiden huvit ja harrastukset jatkosodan rintamilla

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2015

203 sivua, kuvitettu | KL 92.73 | ISBN 978-952-222-581-8

Lisätietoa:

Helena Pilke, helena.pilke@helsinkinet.fi, 0400 437944

Olli Kleemola, olli.kleemola@utu.fi, 040 8449971

Arvostelukappaleet ja kuvituskuvat:

tiedottaja Minttu Nikkilä, SKS, minttu.nikkila@finlit.fi, 040 736 1313

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 70 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 1834. Seuraa meitä Twitterissä, Facebookissa ja verkkosivuillamme. Tutustu kevään 2015 uutuusluettelon tästä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki