Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kulttuuri ja kulttuuriperintö elinkeinopolitiikan voimavarana

Kansallismuseo

Kulttuuri ja kulttuuriperintö elinkeinopolitiikan voimavarana

Julkaistu: 26.08.2016 klo 15:37
Julkaisija: Kansallismuseo

Kulttuuri ja kulttuuriperintö elinkeinopolitiikan voimavarana

Kansallismuseo pitää ministeri Olli Rehnin (Helsingin Sanomat 26.8.2016) ulostuloa Guggenheimin valtakunnallisesta elinkeino- ja matkailupoliittisesta merkityksestä tärkeänä ja ajankohtaisena. Puheenvuoro nostaa esille kulttuurin merkityksen niin työllisyyden kuin elinvoimaisuuden ajurina.

”Juuri tästä haluamme puhua. Kulttuuri ja kulttuuriperintö tulee nähdä elinvoimaisuuden, työllisyyden ja innovaatiopolitiikan voimavarana. Investointi kulttuuriin on investointi Suomen ja suomalaisten tulevaisuuteen” sanoo ylijohtaja Elina Anttila.

Suomen kansallismuseo on juuri eilen tehnyt kipeitä päätöksiä kohteidensa aukiolon suhteen. Anttilan mukaan ”vuosia jatkunut resurssien karsinta näkyy väistämättä myös yleisötyössämme. Emme kuitenkaan jää odottamaan, vaan haluamme kehittyä ja osoittaa vaikuttavuutemme yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla. Tämän laajan roolin ministeri Rehn tuo erinomaisesti esille.”

Kansallismuseo valmistelee kansainväliseen jakeluun tulevaa näyttelyä siitä, miten historialliset esineet ovat toimineet suomalaisen nykydesignin innoittajina. ”Muotoilun lisäksi tuomme esille asioita, jotka nimenomaan suomalaisessa kulttuuriperinnössä ruokkivat innovaatioita. Näitä ovat esimerkiksi ratkaisukeskeisyys ja toimintaympäristön haastavuus.

Kansallismuseo toivoo, että ministeri Rehnin avaaman keskustelu kulttuurin ja kulttuuriperinnön työllisyys- ja elinkeinopoliittisesta merkityksestä jatkuu aktiivisena. Kansallismuseo osallistuu tähän mm. järjestämällä maanantaina 31.10.2016 klo 9.00–11.00 keskustelutilaisuuden ”Kulttuuriperintö innovaatiopolitiikan voimavarana” Kansallismuseon auditoriossa.

ylijohtaja Elina Anttila, elina.anttila@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6131

markkinointijohtaja Jonna Heliskoski, jonna.heliskoski@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6342

Kansallismuseon museoperheeseen kuuluu seitsemän museota ja kaksi linnaa - Kansallismuseo, Kulttuurien museo (toiminta jatkuu Kansallismuseossa), Suomen merimuseo, Seurasaaren ulkomuseo, Tamminiemi, Hvitträsk, Louhisaari, Olavinlinna ja Hämeen linna.