Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kotimaisen kevään yllätys - Suomen hevosen tarina jatkuu

Tampereen Työväen Teatteri

Kotimaisen kevään yllätys - Suomen hevosen tarina jatkuu

Julkaistu: 09.10.2014 klo 10:00
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

MEDIATIEDOTE 9.10.2014 vapaa julkaistavaksi

Tampereen Työväen Teatterissa on kotimainen kevät: Tammikuun kaikki kolme ensi-iltaa ovat kotimaisia. Kevään yllättäjä on Sirkku Peltolan Suomen hevonen –trilogiaksi nimetyn sarjan paluu. Sen uudessa neljännessä osassa Hevosten keinu Kotaloiden perhe tankkaa Ladan ja lähtee maailmalle. Uusi komedia on monella teatteritapaus. On harvinaista, että samat tekijät ja sama näyttelijäensemble tekee näytelmäsarjaa kymmenen vuoden aikajänteellä. Ensi vuosi on Suomen hevosen tarinan juhlaa! Rooleissa aiemmista sarjan osista tutut Maria Aro, Tuire Salenius, Miia Selin, Aimo Räsänen, Pentti Helin ja Janne Kallioniemi sekä uusina kasvoina Emmi Kaislakari, Ilkka Koivula ja Severi Saarinen. Näytelmä tehdään yhteistyössä maineikkaan tamperelaisen Sorin Sirkuksen kanssa. Kantaesitys on 22.1. Suurella näyttämöllä.

Eino Salmelaisen näyttämöllä saa ensi-iltansa 21.1. Orvokki Aution menestysromaaniin perustuva Valokuvavarkaat. Näytelmän dramatisoinnista ja ohjauksesta vastaa Tiina Puumalainen, ja lavastuksen sekä pukujen suunnittelusta Teppo Järvinen. 80-luvun sovinnaiseen Suomeen sijoittuva tarina on musta komedia perheen naisten painostavasta symbioosista. Mustaksi lampaaksi nurkkaan maalattu Anelma vapautuu Siviä-äidin ja Ansa-siskon otteesta löytäessään oman valoisan ja värikkään polkunsa naivistitaiteilijana. Esitykseen tuovat näyttävyyttä ja huumoria vaikutteet maailmalla suositusta visuaalisesta teatterista. Rooleissa nähdään Eeva-Riitta Salo, Jaana Oravisto, Teija Auvinen, Laura Alajääski ja Auvo Vihro.

Kari Heiskasen kiitetyn komedian Sormet hunajapurkissa ohjaa Anna-Elina Lyytikäinen. Se kertoo burnoutin kärsineestä näyttelijästä Kauko Vuoresta, joka päättää  paeta kaikesta ja lavastaa oman kuolemansa. Suunnitelmat sotkee kuitenkin kohtaaminen entisen rakastajan, tv-toimittaja Eeva Törmän kanssa. Komedia kertoo rakastamisen vaikeudesta. Rooleissa Kuninkaan puheessa viimeksi vakuuttanut Tommi Raitolehto sekä ensi kertaa TTT:ssä vieraileva Karoliina Kudjoi, joka on tuttu muun muassa tv-sarjoista Salatut elämät ja Elämän suola. Ensi-ilta on 16.1. Kellariteatterissa.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
tiedottaja Sari Andersson, sari.andersson@ttt-teatteri.fi, 050 5969 069