Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kopiosto tilitti 12,1 miljoonaa euroa tekijänoikeuskorvauksia

Kopiosto

Kopiosto tilitti 12,1 miljoonaa euroa tekijänoikeuskorvauksia

Julkaistu: 27.10.2014 klo 14:11
Julkaisija: Kopiosto

Tekijänoikeusjärjestö Kopiosto maksoi jäsenjärjestöilleen kopiointikorvauksia 9,5 miljoonaa euroa  ja tv-ohjelmien tekijöille opetuskäyttökorvauksia reilut 2,6 miljoonaa euroa.

Kopiointikorvauksia tekijä- ja kustantajajärjestöille

Kopiosto myöntää käyttölupia tekijänoikeuden suojaamien teosten valokopiointiin, tulostamiseen sekä digitaaliseen kopiontiin. Luvista  kertyneet tekijänoikeuskorvaukset tilitetään eri luovan työn aloja edustaville Kopioston jäsenjärjestöille. Tämän vuoden ensimmäinen korvauserä, 9,5  miljoonaa euroa, sisälsi valokopiointi- ja digitaalisen kopioinnin korvauksia  ja maksettiin järjestöille syys-lokakuussa.

Kopioston jäsenjärjestöt jakavat korvaukset edustamilleen tekijöille ja kustantajille. Tekijäjärjestöt käyttävät pääosan korvauksista apurahoihin, kustantajia edustavat järjestöt puolestaan jakavat korvaukset suoraan jäsenkustantajilleen.

Tunnetuimpia kopiointikorvausten käyttökohteita ovat Kopioston jäsenjärjestöjen jakamat palkinnot. Useat Suomen nimekkäimmistä kirjallisuus- ja kuvapalkinnoista rahoitetaan Kopioston keräämillä kopiointikorvauksilla. Esimerkiksi joulun alla jaettavat Finlandia-palkinnot on osin rahoitettu kopiointiluvista kertyneillä varoilla.

Opetuskäyttökorvauksia freelancereille

Kopiosto tilitti opettajien vuonna 2013 opetustilanteessa käyttämien tv-ohjelmien tekijänoikeuskorvauksia reilut 2,6 miljoonaa euroa. Korvauksia sai kaikkiaan noin 4 300 koti- tai ulkomaista freelancertekijää tai -esittäjää.

Yle Fem -kanavalla esitettyjen ohjelmien freelancertekijöiden osuus jaettiin hakemusten perusteella apurahoina. Lähettäjäyritysten aikapalkkaisten tekijöiden osuus on siirretty Kopiostosta koulutusrahasto KOURAlle.

Kopiosto, Tuotos ja opetus- ja kulttuuriministeriö sopivat vuosittain niistä tv-kanavista ja ohjelmatyypeistä, joita OKM:n hankkimalla keskitetyllä luvalla voi kouluissa tallentaa ja esittää opetustarkoituksessa. Vuonna 2013 oppilaitoksissa oli lupa tallentaa tv-ohjelmia seuraavilta televisiokanavilta: Yle TV1, Yle Teema ja Yle Fem sekä MTV3.

Sari Ahonen, johtaja, Oikeudenomistajapalvelut, Kopiosto ry, p. 09 4315 2326, 040 526 7257, sari.ahonen@kopiosto.fi

Rainer Vallius, tilitys- ja tutkimuspäällikkö, Kopiosto ry, p. 09 4315 2342, 040 533 9170, rainer.vallius@kopiosto.fi

Kopiosto on Suomen luovaa alaa kattavimmin edustava tekijänoikeusjärjestö. Vuonna 1978 perustettuun Kopiostoon kuuluu 45 eri kulttuurin ja viestinnän alojen järjestöä. Jäsenjärjestöjensä kautta Kopiostolla on valtakirja yli 50 000 suomalaiselta oikeudenomistajalta. Ulkomaisten sisarjärjestöjensä kanssa tehtyjen vastavuoroisuussopimusten nojalla Kopiosto edustaa kattavasti myös ulkomaisia luovan toimialan oikeudenomistajia.

Kopiosto myöntää lupia valokopiointiin ja julkaisujen digitaaliseen käyttöön, radio- ja televisio-ohjelmien tallentamiseen ja tallenteiden käyttämiseen sekä tv-kanavien edelleenlähettämiseen. Perityt korvaukset Kopiosto tilittää hallintokulujen vähentämisen jälkeen teosten oikeudenomistajille.

www.kopiosto.fi