Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Klassista, bluesia, jazzia, rockia, viihdettä – syksyn ohjelmistoon 22 uutta konserttia

Tampere-talo Oy

Julkaistu: 12.04.2017 klo 07:30
Julkaisija: Tampere-talo Oy

Tampere-talon konserttiohjelmiston kiinnostavia nuoria tähtiä ovat kantelepoppari Ida Elina, 13-vuotias viulistilahjakkuus Iidamari Ahonen sekä maakuntaorkesteri Pirkanmaan Nuoret Sinfonikot. Viihdettä syksyyn tuovat Minttu Mustakallion ja Ville Virtasen improvisaatioduetto sekä jo kolmatta kertaa järjestettävä suosittu burleski-ilta. Yllätysnimi on legendaarinen punkin ja uuden aallon yhtye SE, joka tekee paluun lavoille keulahahmonsa Yarin kanssa. Koko kansan tuntema Jukka Kuoppamäki konsertoi 75-vuotismerkkipäivänsä kunniaksi. Syyskausi huipentuu Tampereen Oopperan 70-vuotisjuhlavuoden gaalakonsertissa. Nyt julkaistavat 22 konserttia tulevat myyntiin tänään keskiviikkona 12.4.

Syysohjelmiston huippuhetkiin kuuluu myös kiitetyn venäläisen huippuviulisti Ilja Gringoltsin esiintyminen. Hänet nähdään Tampere-talossa Suomalaisen barokkiorkesterin solistina.

Jazz-ohjelmistossa on sekä uutta sukupolvea että konkareita. Nuori lahjakkuus Olli Soikkeli esiintyy maineikkaan kvartettinsa sekä ranskalaishaitaristi Julien Labron kanssa. Jazzin legendat juhlivat 50-vuotista taivaltaan, mukana Heikki Sarmanto (piano), Juhani Aaltonen (saksofoni, huilu), Reiska Laine (rummut), Pekka Sarmanto (basso), Maija Hapuoja (laulu).

Tampere-talon syksyn isoista tapahtumista on julkaistu jo mm. kansainväliset balettivierailut. Suuri kansainvälinen balettigaala tuo tanssin huippunimet Tampereelle elokuussa, ja Viron kansallisbaletti esittää satubaletti Coppélian marraskuussa.

Syksyn merkittäviin, jo julkaistuihin tapahtumiin kuuluu myös 9.8. pidettävä Suuri avajaisjuhlakonsertti, joka juhlistaa kesäkuussa avautuvaa Muumimuseota ja uudistuvaa Tampere-taloa. Tampere Filharmonia kantaesittää konsertissa Tove Janssonin muumikirjaan pohjautuvan sävellysteoksen Santtu-Matias Rouvalin johdolla. Juhlakonsertin lipunmyynti alkaa tänään keskiviikkona 12.4.

Tampere-talon konserttiohjelmisto täydentyy vielä kevään kuluessa.

Ohjelmapäällikkö Timo Suomi puh. 040 537 6280, timo.suomi@tampere-talo.fi

Media

Haastattelupyynnöt, lehdistöliput: Viestintäpäällikkö Anne Sivula, puh. 03 243 4250, anne.sivula@tampere-talo.fi

Lehdistökuvat

Kaikki tapahtumat ja konsertit: www.tampere-talo.fi/tapahtumakalenteri

12.4. julkaistava syksyn ohjelmisto

La 2.9. Jukka Kuoppamäki 75 vuotta
www.tampere-talo.fi/jukkakuoppamaki
Koko kansan tuntema laulaja ja lauluntekijä.

Ma 11.9. Olli Soikkeli & Julien Labro
www.tampere-talo.fi/ollisoikkeli
Kansainvälisiä areenoita kiertävä nuori jazztähti kvartetteineen sekä ranskalaishaitaristi Julien Labro.

Pe 22.9. Lauri Porra Flyover Ensemble
www.tampere-talo.fi/lauriporra
Mm. Stratovariuksesta tunnettu säveltäjä-basisti kuusihenkisen Flyover Ensemble -kokoonpanon kanssa.

Ti 26.9. Blues Caravan
www.tampere-talo.fi/bluescaravan
Big Daddy Wilson (USA), Vanessa Collier (USA) ja Si Cranstoun (UK).

Ti 10.10. Suomalainen barokkiorkesteri & Ilja Gringolts, viulu
www.tampere-talo.fi/suomalainenbarokkiorkesteri
L’arte del violino - Säkenöivää viulutaituruutta 1700-luvulta. Huippuviulisti Ilja Gringolts palaa Suomalaisen barokkiorkesterin solistiksi. Konserttiohjelman päähenkilönä 1700-luvun Paganiniksi kutsuttu viuluvirtoosi ja säveltäjä Pietro Locatelli.

To 19.10. Marion - vierailijana Viktor Klimenko
www.tampere-talo.fi/marion
Nostalgiaa ja slaavilaisia sävelmiä. Konsertissa kuullaan Marionin ja Kasakan tunnetuksi tekemiä, kansalaisten rakastamia israelilaisia ja venäläisiä kansanlauluja.

La 20.10. Vesterinen yhtyeineen
Tero Vesterisen luotsaama, vuonna 2006 perustettu yhtye julkaisee syksyllä uransa ensimmäisen kokoelmalevyn.

La 28.10. Pirkanmaan Nuoret Sinfonikot
www.tampere-talo.fi/sinfonikot
Konsertissa kantaesitetään säveltäjä Ilari Laakson Paseo Maritimo -tilausteos. Ohjelmistossa myös Rautavaaraa, Klamia ja Sibeliusta.

La 28.10. SE
www.tampere-talo.fi/se
Se-yhtye oli yksi 1980-luvun alkupuolen uuden aallon tärkeimmistä kotimaisista bändeistä tekee paluun keulahahmonsa Yarin kanssa.

Ke 1.11. Samantha Fish
www.tampere-talo.fi/samanthafish
Amerikkalaistähti on yksi sukupolvensa lahjakkaimmista kitaristeista, kriitikoiden ylistämä taituri ja sielukas esiintyjä.

Ti 7.11. Olavi Uusivirta
www.tampere-talo.fi/olaviuusivirta
Uusivirta tekee syksyllä 2017 uransa ensimmäisen konserttisalikiertueen.

Ke 8.11. Tähtiviulisti Iidamari Ahonen
Yhdestä kolmeen
Petri Aarnio, viulu
Naoko Shibayama-Aarnio, piano
www.tampere-talo.fi/iidamariahonen
Vasta 13-vuotias tamperelainen nousi suuren yleisön tietoisuuteen viime syksynä, kun hänet valittiin RSO:n Nuorten solistien konserttiin. Superlupauksesta povataan maamme seuraavaa kansainväliselle uralle ponnahtavaa viulistia.

Ke 15.11. UTU – Russian Poets
www.tampere-talo.fi/utu
Tapahtuma kokoaa lähes 20 taiteilijaa eri taiteenaloilta ainutlaatuiseen yhteistyöhön. Mukana mm. Virpi Kanto, Kristian Smeds, Juha Hurme, Pauli Kallio & Kati Kovács.

Ma 20.11. Pro Patria -konsertti
www.tampere-talo.fi/propatria
Kaartin soittokunnan solisteina Jari Sillanpää sekä Essi Luttinen.

Ke 22.11. Nuevo Quinteto Otra Vez
www.tampere-talo.fi/nuevo
Suomalaisen tangoyhtyeen uuden levyn julkistamiskonsertti tekee kunniaa legendaariselle argentiinalaiselle tangosäveltäjälle Horacio Salganille.

To 23.11. Ida Elina: Popkanteletar
www.tampere-talo.fi/idaelina
Maailmalla jo uraa tehnyt kantelepoppari Ida Elina yhdistää perinnesoittimen pop-, jazz- ja rock-soundeihin ja kerää suosiota YouTubessa.

Pe 24.11. Minttu sekä Ville
www.tampere-talo.fi/minttuville
Minttu Mustakallion ja Ville Virtasen, kahden taitavan, palkitun ja koko kansan rakastaman näyttelijän improvisaatioduetto muusikko Samuli Laineen säestyksellä.

La 25.11. Burlesque Exposé 2017
www.tampere-talo.fi/burlesque
Burleskitaiteilijoiden tähdittämä ilta. Suosittu tapahtuma järjestetään jo kolmatta vuotta peräkkäin.

Su 3.12. Ilta Kannaksella - lauluja ja kertomuksia sota-ajalta sekä Karjalasta
www.tampere-talo.fi/iltakannaksella
Nostalginen muistojen täyttämä ilta Kannaksen poikien laulujen ja musiikin kuljettamana. Kertojana Esko Roine.

To 7.12. Jazzin legendat – 50 vuotta lavalla!
www.tampere-talo.fi/jazzinlegendat
Heikki Sarmanto (piano), Juhani Aaltonen (saksofoni, huilu), Reiska Laine (rummut), Pekka Sarmanto (basso) ja Maija Hapuoja (laulu) esittävät konsertissa uusimman levynsä, Tomorrow is You, musiikkia sekä ikivihreitä lauluja jazzin, swingin ja bluesin maailmasta.

Pe 15.12. Sointi Jazz Orchestra
www.tampere-talo.fi/sointijazzorchestra
Monipuolinen kattaus suomalaista joulumusiikkia aina jouluklassikko Tiernapojista uusiin joululauluihin 18-henkisen orkesterin ja neljän valovoimaisen laulusolistin tulkitsemana.

Pe 15.12. Tampereen Oopperan 70-vuotisjuhlagaala
Tampereen Oopperan juhlavuosi huipentuu. Tampereen Oopperan kuoro, Tampere Filharmonia, kapellimestari Alberto Hold-Garrido, solistina mm. Johanna Rusanen-Kartano.
www.tampere-talo.fi/oopperagaala

Jo julkaistua syksyn ohjelmistoa

Ke 9.8. Suuri avajaisjuhlakonsertti
www.tampere-talo.fi/juhlakonsertti
Tove Janssonin Näkymätön lapsi -kirjaan pohjautuvan, Tampere Filharmonian tilaaman sävellysteoksen kantaesitys. Juhlitaan Muumimuseota ja uudistunutta Tampere-taloa! Lipunmyynti alkaa 12.4.

13.8. Protagonist: Cullbergbaletten
www.teatterikesa.fi/esitykset/protagonist/

Su 20.8. Kasari-kiertue - yksinkertaisesti paras!
www.tampere-talo.fi/kasarikonsertti

Ma 28.8. Suuri kansainvälinen balettigaala
www.tampere-talo.fi/balettigaala
Laaja kattaus klassista ja nykybalettia. Päävieraana Tšekin kansallisbaletti koreografi Ohad Naharin hittiteoksella Deca Dance.

Pe 8.9. Traconin peliperjantai esittää: Chris Huelsbeck
www.tampere-talo.fi/traconinpeliperjantai

Pe-su 17.-19.11. Viron kansallisbaletti: Coppélia
www.tampere-talo.fi/coppelia
Koko perheen satubaletti. Viron kansallisbaletin Suomen-kiertueen käynnistävä päätapahtuma.

Tampere-talo on ohjelmistoltaan ja kävijämäärältään Suomen suurin ja monipuolisin kulttuuri- ja kongressikeskus. Se on valittu jo seitsemän kertaa peräkkäin maamme parhaaksi kongressitaloksi. Tove Janssonin teoksista koostuva maailman ensimmäinen ja ainoa Muumimuseo avautuu talossa 17.6.2017.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki