Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kilpakosijoita vauhdittaa nykyaikainen kansantanssi ja kansanmusiikki

Tampereen Työväen Teatteri

Kilpakosijoita vauhdittaa nykyaikainen kansantanssi ja kansanmusiikki

Julkaistu: 20.09.2016 klo 14:15
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

Mediatiedote 16.9.2016

Tampereen Työväen Teatterissa saa perjantaina 23.9. ensi-iltansa kansanmusikaali Kilpakosijat. Sen on Maiju Lassilan koko tuotannosta näytelmäksi kirjoittanut ja ohjannut Tommi Auvinen. Musiikin on säveltänyt Värttinästä tuttu Sari Kaasinen, vetävän musiikin on sovittanut kapellimestari Joonas Mikkilä ja koreografi on arvostettu kansantanssin uudistaja Jouni Prittinen.

– Meidän vastuumme on järjestää katsojille pari tuntia hyvää mieltä. Se ei ole tässäkään ajassa vähäarvoista. Siinä aukeaa kansanteatterin voima, sanoo ohjaaja Tommi Auvinen, joka on sovittanut tekstin Maiju Lassilan koko tuotannosta.
- Teemme Kilpakosijat uudella tavalla, jossa nykyaikaisella kansanmusiikilla ja kansantanssilla on keskeinen rooli. Lähtökohtana on puhdistaa ja pelkistää Lassilan kansannäytelmä, mutta niin, että kansanperinne välittyy. Alkujaan kännykättömään ja tietokoneettomaan Suomeen syntyneessä Kilpakosijoissa on myös omaan aikaamme hyvin istuva, ikiaikainen teema. Se on ahneus, joka himoaa rahaa, omaisuutta ja tavaraa.

Tarina käynnistyy, kun Sikasten isä ja poika (Pentti Helin ja Jari Ahola) alkavat toisistaan tietämättä kosiskella verevää leskinaista Saastamoisen Kaisaa (Petra Karjalainen). Hänellä kun on perintötila somasti ihan naapurissa. Lesken ottaisi mielellään myös Leskisen Antti (Vesa Kietäväinen), jolla on naimalupakin kunnossa eli rippikoulu käytynä. Yksi kosijoista saa kyllä Kaisan omakseen, mutta kuka – isä, poika vaiko Antti?

Rooleissa Pentti Helin, Jari Ahola, Vesa Kietäväinen, Petra Karjalainen, Mika Honkanen, Eriikka Väliahde, Hanna Gibson, Jyrki Mänttäri, Samuli Muje, Severi Saarinen, Jari Leppänen sekä ensemble. Näyttämöllä nähdään myös kansanmusiikkiorkesteri.

Visuaalisuudesta vastaavat lavastussuunnittelija Erkki Saarainen, pukusuunnittelija Jaana Kurttila ja valosuunnittelija Sami Rautaneva. Äänisuunnittelija on Jarkko Tuohimaa. Laulujen sanat ovat Suomalaisen kirjallisuuden seuran, Maiju Lassilan ja Teija Auvisen käsialaa.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
tiedottaja Sari Andersson, sari.andersson@ttt-teatteri.fi