Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Keisarillinen Pietari rakennettiin suomalaisesta kivestä – uusi kirja kertoo mahtipontisista rakennushankkeista

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 29.06.2016 klo 16:01
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Moni keisarillisen Pietarin upeimmista rakennushankkeista vaati kymmeniätuhansia miestyövuosia, valtavia omaisuuksia – ja tuhansia tonneja suomalaista kiveä. Punaiset pilarit kertoo, kuinka mahtavat palatsit syntyivät aikana ennen koneita, ja kuinka maailman suurin monoliitti louhittiin Kaakkois-Suomen kallioperästä.

Monet Pietarin suuruudenhulluista rakennushankkeista herättivät mahtipontisuudessaan huomiota ympäri Eurooppaa. Pietari Suuren ratsastajapatsaan alla seisovaa – inkerinmaalaiselta suolta kaivettua – graniittilohkaretta pidetään vielä tänä päivänä suurimpana ihmisvoimin siirrettynä kappaleena. Aleksanteri I:n muistomerkkiä varten taas tuotiin Kaakkois-Suomen Pyterlahdesta maailman suurin monoliitti, eli yhdestä ainoasta kivestä muotoiltu 25-metrinen pylväs.

Kirjan kuvaamat rakennushankkeet kertovat ajasta, jolloin tärkein tuotannontekijä oli työvoima eikä voimakoneita ollut. Alkuperäiset louhintaa ja rakennustöitä kuvaavat piirrokset havainnollistavat, kuinka satojen tonnien painoisia kivilohkareita liikutettiin lihasvoiman, vipujen ja taljojen varassa. Yksin Iisakin kirkon suuriin portaalipilareihin arvioidaan uponneen 10 000–15 000 miestyövuotta.

Autonomian ajan lopulla Suomen kiviteollisuus eli ennennäkemätöntä noususuhdannetta. Yksin Virolahdelta arvioidaan viedyn toista miljoonaa kuutiota graniittia Pietarin rakennusaineeksi. Kirja todistaa Fjodor Dostojevskin liioitelleen vain vähän tunnetussa lausahduksessaan ”Pietari on suomalaiselle suolle suomalaisesta kivestä rakennettu Venäjän pääkaupunki”.

Emeritusprofessori Yrjö Kaukiaisen kirjoittama teos esittelee uudenlaisen näkökulman Pietarin historiaan ja sen upeaan arkkitehtuuriin.

Linkki kirjan kansikuvaan.

Yrjö Kaukiainen
Punaiset pilarit
Suomalainen graniitti tsaarien Pietarissa