Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Karjalan uusi Imatrankoski-juhlaraha Imatralla. Tervetuloa Suomen Rahapajan myyntipisteelle Imatran Koskentorille 1.10. klo 11-17

Suomen Rahapaja Oy

Julkaistu: 30.09.2013 klo 14:17
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Suomen ainoa metallirahan valmistaja Suomen Rahapaja saapuu juhlimaan Karjalan rahan julkaisua karjalaisten kanssa kauppakeskus Koskentorin Torigalleriaan (Helsingintie 9, Imatra) tiistaina 1.10. klo 11-17. Kolikoiden valmistaja julkaisi tänään Karjalan ja Savon maakuntarakennusten muistoksi lyödyt juhlarahat.

Suomen Rahapajan myyntipisteeltä Imatralta voi ostaa lyöntituoreita karjalaisia juhlarahoja yksittäin tai kymmenen kappaleen pusseissa. Yksi juhlaraha on nimellisarvoltaan viisi euroa.

Juhlarahoja voi ostaa nimellisarvollaan kymmenen kappaleen erissä hintaan 50 € per pussi. Karjalan Imatrankoski-rahan saa myyntipisteeltä myös yksittäin tehdaslaatuisena aitoustodistuksen kanssa (hinta 10 €/kpl) tai peilikiiltoisena juhlapakkauksessa (hinta 22 €/kpl). Myynnissä on myös muita Suomen Rahapajan valmistamia tuotteita. Tuotteita on rajoitettu määrä.

Karjalaiseen juhlarahaan on lyöty maakunnan tunnuksena Imatrankosken mahtavat kuohut. Imatrankosken vesivoimalassa yhdistyy luonnonvoima ja ihmisen käden jälki. Koski on Suomen vanhin matkailunähtävyys ja se on houkutellut turisteja 1700-luvulta alkaen.

Imatrankosken juhlaraha kuuluu maakuntarahasarjaan

Karjalan Imatrankosken vesivoimalaa muistava raha kuuluu Maakuntien rakennukset -sarjaan, josta on tähän mennessä julkaistu Savon, Lapin, Uudenmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan ja Ahvenanmaan rahat. Lokakuun 2013 lopussa sarja täydentyy Hämeen ja Pohjanmaan juhlarahoilla.

Rahasarja jatkaa Suomen Rahapajan vuonna 2010-2011 julkaisemien historiallisten maakuntarahojen teemaa. Nyt julkaistavissa Maakuntien rakennukset -sarjan rahoissa on sama Nora Tapperin suunnittelema arvopuoli kuin aiemmassa maakuntarahasarjassa. Tunnuspuolen kuvat on suunnitellut Petri Neuvonen. Kutakin maakuntarahaa lyödään tehdaslaatuisena 55 000 kappaletta ja peilikiiltoisena 10 000 kappaletta.

Maakuntien rakennukset -sarjan juhlarahoja voi ostaa Suomen Rahapajan verkkokaupasta ja jälleenmyyjiltä.

Katriina Holm

Viestintä- ja markkinointisuunnittelija

Suomen Rahapaja

katriina.holm(at)mint.fi