Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Karjala sai tunnusrahan

Karjala sai tunnusrahan

Julkaistu: 19.08.2011 klo 09:11
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Suomen Rahapaja laskee tänään virallisesti liikkeelle Karjalan oman viiden euron juhlakolikon. Maakuntaraha on kuudes julkaistava raha yhdeksänosaisessa sarjassa, jossa jokainen Suomen historiallinen maakunta saa rahan omalla vaakunallaan.

Suomen Rahapaja valmistaa valtiovarainministeriön valtuuttamana Suomen historialliset maakunnat -rahasarjan, josta nyt julkaistaan Karjalan juhlaraha. Maakuntarahasarjan on suunnitellut kuvanveistäjä Nora Tapper.

Tähän mennessä sarjassa on julkaistu Varsinais-Suomen, Satakunnan, Hämeen, Savon ja Uudenmaan maakuntarahat. Jokaista maakuntarahaa lyödään yhteensä 120 000 kappaletta, josta osa lyödään peilikiiltoisena eli proof-laatuisena ja osa käyttöraha- eli unc-laatuisena.

Maakuntarahat ovat olleet kysyttyjä

Maakuntarahasarja on ollut yksi Suomen Rahapajan vuoden hittejä. Jokaista tähän mennessä julkaistua maakuntarahaa on myyty noin 100 000 kappaletta.

”Kotiseuturakkaat ovat löytäneet rahojen arvon lahjana. Maakuntarahalla lahjan antaja välittää kotiseudun arvon tuleville sukupolville, sillä raha säilyy vuosituhansia” Suomen Rahapajan myyntijohtaja Matti Rastas sanoo.

Karjalan peilikiiltoisen, proof-laatuisen rahan voi ostaa Suomen Rahapajan tehtaanmyymälästä netissä hintaan 19,90 euroa. Proof-laatuinen raha säilyy kiiltävänä kansiossaan, joka kertoo rahan tarinan ja tekniset tiedot.

Unc-laatuisena eli käyttörahalaatuisena maakuntarahan voi vaihtaa nimellisarvollaan ilman pakkausta Postin omissa myymälöissä tai ostaa 10 kappaleen pussissa Suomen Rahapajan tehtaanmyymälästä netissä.

Tunnusraha tallentaa karjalaisen käsityöperinteen

Karjalan maakuntarahan tunnuspuoli muistuttaa karjalaisten kauniista käsityöperinteestä, sillä maakuntaraha kuvaa työn alla olevaa tuohityötä. Tuohesta valmistettiin lukemattomia esineitä, kuten tuokkosia, virsuja, kontteja ja paimentorvia.

Tuohitöihin saatiin ainekset kevätkesäisin tai syksyisin kiskomalla koivusta tuohta ohutteräisellä veitsellä. Materiaalina tuohi tiedettiin kestäväksi ja vedenpitäväksi, joten näppäräsorminen punoi siitä itselleen myös kätevän juomaleilin.

Karjalan maakuntarahaa lyödään proof-laatuisena 20 000 ja unc-laatuisena 100 000 kappaletta.  Painoltaan 9,8 grammainen maakuntaraha on alumiinipronssia ja kuparinikkeliä, ja sen halkaisija on 27,25 millimetriä.

Katriina Nieminen
viestintä- ja markkinointisuunnittelija
Suomen Rahapaja Oy
+358 400 316 898