Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kari Hotakaisen Juoksuhaudantie TTT:n Vanhalla päänäyttämölle alkaen 8.3.

Tampereen Työväen Teatteri

Kari Hotakaisen Juoksuhaudantie TTT:n Vanhalla päänäyttämölle alkaen 8.3.

Julkaistu: 05.03.2014 klo 09:35
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

RedNoseClubin ja Teatteri Quo Vadiksen tuotanto Juoksuhaudantie vierailee TTT:n Vanhalla päänäyttämöllä alkaen 8.3. Kari Hotakaisen menestysromaaniin pohjautuva esitys nähdään Tampereella kevään aikana kolmesti. Muut päivät ovat 11.4. ja 26.4.

Juoksuhaudantie sai ensi-iltansa Teatteri Avoimissa Ovissa 24.1. Esitykset jatkuvat Helsingissä, ja myös Lahden kaupunginteatteri on ottanut Juoksuhaudantien kevääksi ohjelmistoonsa. Teos on saanut runsaasti media- ja bloginäkyvyyttä arvioiden ollessa lähes poikkeuksetta kiittäviä. Esimerkiksi HS, HBL ja Voima ovat kuvanneet esitystä mm. "taitavaksi", "viihdyttäväksi ja inspiroivaksi" sekä "virkistävän erilaiseksi".

Esityksessä Kari Hotakaisen romaani Juoksuhaudantie nähdään kahden klovnin esittämänä. Kutkuttava ajatus luo huikeaa kerrontaa, jossa harjoitellut kohtaukset ja improvisaatiot limittyvät. Kirjailija on antanut työryhmälle vapaat kädet, ja klovnit Mike (Tuukka Vasama) ja Zin (Timo Ruuskanen) laittavatkin itsensä likoon; koko romaani pää- ja sivuhenkilöineen käydään läpi kahdessa tunnissa. Esitystä rytmittävät klovnien tulkinnat rock-klassikoista Neil Youngista U2:een ja Johnny Cashiin.

Tunnettu tarina lähtee liikkeelle siitä, kun Matti Virtanen on menettänyt perheensä. Kotirintamalla – ruoanlaitossa ja lastenhoidossa – kunnostautunut mies tippuu tyhjän päälle. Matti oivaltaa, että hankkimalla talon hän voisi saada vaimonsa pyörtämään eropäätöksen. Päämääränsä saavuttaakseen Matti on valmis äärimmäisiin tekoihin. Alkaa mielipuolisuutta hipova saalistus Keskuspuiston lenkkipoluilla ja helsinkiläisessä pientaloidyllissä.

RedNoseClub on punaisen nenän ympärille rakentunut helsinkiläinen teatteriryhmä, jonka erikoisuutena on improvisoitu verbaali- ja tilannekomiikka.

Rooleissa Timo Ruuskanen ja Tuukka Vasama

Käsikirjoitus Kari Hotakainen

Dramatisointi työryhmä

Ohjaus Otso Kautto