Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kansanvalistusseuran palkinto 2012 dosentti Matti Rimpelälle

Kansanvalistusseura

Kansanvalistusseuran palkinto 2012 dosentti Matti Rimpelälle

Julkaistu: 23.11.2012 klo 15:30
Julkaisija: Kansanvalistusseura

Kansanvalistusseuran palkinto 2012 myönnetään 23.11. dosentti Matti Rimpelälle tunnustuksena pitkäaikaisesta ja menestyksellisestä elämäntyöstä lasten ja nuorten hyvinvointipalvelujen kehittäjänä.

Tampereen yliopiston dosentti, lääketieteen ja kirurgian tohtori, Matti Rimpelä on tutkinut hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä 1970-luvulta alkaen. Hän on kunnostautunut yhteiskunnallisena keskustelijana ja opettajana sekä sivistyksen ja syrjäytymisen tematiikan esillä pitäjänä.

Rimpelä on kriittinen ”unilukkari” sosiaalisen eriarvoistumisen arvokysymyksissä. Tutkijana hän on tuonut esille poikien ja miesten sekä nuorten aikuisten ja perheen tukemisen tärkeyttä.

Kansanvalistusseura pitää erityisessä arvossa Rimpelän innostuneisuutta ja sitkeyttä elinikäisenä opettajana.

Kansanvalistusseuran palkinto on perustettu vuonna 1974, kun seuran perustamisesta tuli kuluneeksi 100 vuotta. Palkinto annetaan vuosittain tunnustuksena aikuiskasvatuksen ja vapaan sivistystyön, tieteen, taiteen, julkisen sanan ja kulttuuripolitiikan piirissä tehdystä työstä. Palkinto on suomalaista nykytaidetta. Tänä vuonna palkinto on taiteilija Joakim Sederholmin pronssiveistos ”Erityinen”.

Palkinto luovutetaan Matti Rimpelälle Kansanvalistusseuran tilaisuudessa pe 23.11. klo 15.30 (Haapaniemenkatu 7–9 B, 10. krs, 00530 Helsinki, ovipuhelin Kansanvalistusseura). Tilaisuus on avoin tiedotusvälineille.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
julkaisupäällikkö Annu Hattunen
annu.hattunen@kvs.fi

Kansanvalistusseura
Haapaniemenkatu 7–9 B, 11. krs
www.kansanvalistustusseura.fi

Tilaa sivistykselle!

KANSANVALISTUSSEURAN säätiö edistää sivistystyötä ja aikuiskasvatusta. Tätä tarkoitustaan Kansanvalistusseura toteuttaa harjoittamalla ja kehittämällä vapaan sivistystyön ja muun aikuiskasvatuksen julkaisu-, tiedotus- ja koulutustoimintaa sekä osallistumalla oman alansa kansainväliseen yhteistyöhön.