Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kansallismuseolle arvokas korulahjoitus Atelje Alexander Tillanderilta

Kansallismuseo

Kansallismuseolle arvokas korulahjoitus Atelje Alexander Tillanderilta

Julkaistu: 17.12.2015 klo 11:00
Julkaisija: Kansallismuseo

Atelje Alexander Tillander 1860 on lahjoittanut kultaseppämestari Jouni Salon suunnitteleman Yönkuningatar-kaulakorun Kansallismuseon kokoelmiin. Koru tulee myös yleisön nähtäville heti lahjoituspäivästä 17.12. lähtien. Lahjoitus liittyy Kansallismuseon Brilliant!-korunäyttelyyn, joka on Suomen kultaseppien liiton 110-vuotisjuhlanäyttely.

Yönkuningatar täydentää hienosti Kansallismuseon nykykorujen kokoelmaa. ”Koru kertoo myös Linnan juhlista presidentin juhlainstituutiona, joka on maailman mittakaavassakin ainutlaatuinen”, toteaa Kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila.

Korussa on kaiken kaikkiaan 605 timanttia ja materiaalina on käytetty valko- ja keltakultaa. Korun nimi, Yönkuningatar, kertoo siitä, että koru on suunniteltu tärkeää hetkeä varten – se on kantajansa yllä kuin täyteen loistoon puhjennut kukka. ”Halusimme suunnitella juhlavaan tilaisuuteen hienon arvokorun. Sen suunnitteluun sain täysin vapaat kädet”, kuvailee Atelje Alexander Tillanderin kultaseppämestari Jouni Salo.

Yönkuningatar asetetaan näytteille Kansallismuseoon heti lahjoituspäivästä lähtien. Korua voi ihailla museon 2. kerroksen näyttelytilassa, suomalaista korumuotoilua esittelevän Brilliant-näyttelyn yhteydessä.

Atelje Alexander Tillanderilla on pitkä perinne jalokivi- ja kultasepäntaidon vaalijana, sillä yritys perustettiin jo vuonna 1860 Pietarissa. Yrityksen korut valmistetaan edelleen käsityönä omassa ateljeessa, jossa työskentelee useita alan huippusuunnittelijoita.

Yönkuningatar-korun suunnittelusta ja toteutuksesta vastannut kultaseppämestari Jouni Salo on valittu Vuoden Kultasepäksi 2004. Tänä vuonna Vuoden Kultasepän valinta tehtiin Brilliant-näyttelyn yhteydessä, ensimmäistä kertaa yleisöäänestyksellä. Äänestyksen tuloksena Vuoden Kultasepäksi 2016 valittiin Petri Pulliainen.

toimitusjohtaja Katja Warborn, Atelje Alexander Tillander 1860, puh. 040 936 4399, katja.warborn@alexandertillander.fi

ylijohtaja Elina Anttila, Kansallismuseo, puh. 0295 33 6131, elina.anttila@kansallismuseo.fi

näyttelypäällikkö Minerva Keltanen, Kansallismuseo, puh. 0295 33 6463, minerva.keltanen@kansallismuseo.fi

markkinointipäällikkö Mikael Neuvonen, puh. 0295 33 6342, mikael.neuvonen@kansallismuseo.fi

Kansallismuseo, Mannerheimintie 34, Helsinki. Museo avoinna ti-su 11–18, ma suljettu.
www.kansallismuseo.fi

Kansallismuseo on kaikkien suomalaisten identiteetin pohjapiirros. Historian huoneita ja aarteita, oivalluksia, havaintoja ja näkökulmia. Ikkuna menneeseen, tähän päivään ja tulevaisuuteen - korvaamaton, lumoava ja yllätyksellinen.

Kansallismuseon museoperheeseen kuuluu yhdeksän museota ja kaksi linnaa - Kansallismuseo, Kulttuurien museo (toiminta jatkuu Kansallismuseossa), Suomen merimuseo, Seurasaaren ulkomuseo, Tamminiemi, Hvitträsk, Louhisaari, Urajärven kartano, Alikartano, Olavinlinna ja Hämeen linna.