Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kalevalaisten Naisten Liiton juhlakiertue saapuu Jyväskylään syyskuun puolivälissä

Pilgrim Oy

Kutsu.
Julkaistu: 08.09.2015 klo 11:15
Julkaisija: Pilgrim Oy

Paikka: Nikolainsali, Asemakatu 6

Aika: ke 16.9.2015, klo 18

TERVETULOA!

Jyväskylän Kalevalaiset Naiset pitivät aikoinaan kahvilaa, jonka avulla he keräsivät varoja patsasta varten. Jyväskylän Kirkkopuiston kirkon pääkäytävän vieressä seisoo äitihahmo kannatellen lasta sylissään. Lapsi on saanut käsiinsä hauen leukaluusta tehdyn kantelen. Äiti on ylpeä lapsestaan ja haluaa antaa tälle elämän eväiksi sanan ja musiikin voiman. Taideteos on nimeltään Kalevalainen nainen. Patsaan valmisti taiteilija Essi Renvall ja se on valmistunut vuonna 1953, sodan jälkeisen jälleenrakentamisen ja vankan tulevaisuudenuskon vuosikymmenellä. Jyväskylän Kalevalaiset Naiset pystyttivät patsaan kalevalaista naista kunnioittaakseen. Elsa Heporauta, Kalevalaisten Naisten Liiton perustaja asui ja vaikutti Jyväskylässä.

Olet lämpimästi tervetullut juhlimaan Kalevalaisten Naisten Liiton (80 v.) juhlavuotta Jyväskylän Nikolainsaliin ohjelman, herkullisen illallisen, iloisen yhdessäolon sekä upeiden korujen loisteessa. Osana tilaisuutta järjestetään Kalevala Korun muotinäytös, jossa ovat esillä Kalevala Korun syksyn uudet mallit, mm. Evolution Series by Nightwish -sarja. Malleina muotinäytöksessä esiintyvät tunnetut jyväskyläläiset, mm. näyttelijä Hanna Liinoja, kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo sekä Helinä Mäenpää.

Ilmoittautumiset (maanantaihin 14.9. mennessä):

Aura Soininen, Viestintätoimisto Pilgrim Oy
aura.soininen@pilgrim.fi

Lisätiedot:

Sirpa Huttunen, toiminnanjohtaja
Kalevalaisten Naisten Liitto ry.
sirpa.huttunen@kalevalaistennaistenliitto.fi

Kalevalaisten Naisten Liitto on perinteestä ja kulttuurista kiinnostuneiden ihmisten verkosto, joka sai alkunsa oman aikansa yhteiskunnallisen vaikuttajan, Elsa Heporaudan, toiminnasta naisten hyväksi. Nykyinen kalevalainen nainen on naisten asialla ja samalla laajan kalevalaisen kulttuuriperinnön polulla. Olemme tarinan kertojia ja kuuntelijoita, harrastajia ja ammattilaisia, elämysten kokijoita ja näkijöitä. Kulttuurin voima kokoaa meidät yhteen. Yhdessä etsimme uusia näkökulmia perinteisiin. Liitossa on jäseniä yhteensä 4000 ja jäsenyhdistyksiä 61, joista neljä toimii Ruotsissa. Kalevalaisten Naisten Liitto omistaa Kalevala Koru Oy:n.