Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Kahden miljoonan euron rahoitus Suomen ja Kiinan välisen oikeusvertailun tutkimukseen

Suomen Akatemia

Julkaistu: 19.12.2012 klo 09:36
Julkaisija: Suomen Akatemia

Suomen Akatemia rahoittaa Suomen ja Kiinan välistä oikeusvertailun tutkimusta 2 020 900 eurolla. Rahoitus myönnettiin kuudelle hankkeelle, joissa on mukana yksi kahden hankkeen konsortio. Rahoituksella edistetään oikeusvertailun korkeatasoista, pitkäjänteistä ja systemaattista suomalais-kiinalaista tutkimusyhteistyötä. Rahoituksella on tarkoitus myös edistää tutkimusyhteistyöverkostojen syntymistä ja vahvistaa verkostoja Suomen ja Kiinan välillä.

Kiinan yhteiskuntatieteiden Akatemian (Chinese Academy for Social Sciences, CASS) ja kiinalaisten yliopistojen väliseen yhteishankehakuun oikeusvertailun aloilta saapui määräaikaan mennessä syyskuun lopussa 17 hakemusta. Hakemuksissa oli neljä kahden osapuolen konsortiota, joten tutkimussuunnitelmia ja siten myös suomalais-kiinalaisia yhteishankehakemuksia saapui 13.

Suomen Akatemia on rahoittanut päätöksellään 18.12.2012 seuraavat hankkeet:

• Professori Ari Ekroos, Helsingin yliopisto: Ilmastonmuutoksen hillitseminen ja energiatehokkuutta koskeva lainsäädäntö
  • Professori Timo Koivurova, Lapin yliopisto: Arktinen oikeus ja hallintajärjestelmä Kiinan kansantasavallassa ja Suomessa.
  • Tutkija Na Ri Leen (Hanken) johtama konsortio professori Niklas Bruunin kanssa (Helsingin yliopisto): Rättslig transplant för innovation och kreativitet: En rättsjämförande undersökning om styrning av immaterialla rättigheter i Kina och Finland (TranSIP)
  • Professori Ulla Liukkunen, Helsingin yliopisto: Työntekijöiden osallistuminen ja työehtosopimusneuvottelut globalisaation aikana - pohjoismaisia ja kiinalaisia näkökulmia
  • Professori Johanna Niemi, Helsingin yliopisto): Toimijana oikeuden ja sukupuolen rakenteissa

Vesa Varpula