Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Jukka Perko Avara esittää uutta musiikkia TTT-Klubilla 24.10.

Tampereen Työväen Teatteri

Jukka Perko Avara esittää uutta musiikkia TTT-Klubilla 24.10.

Julkaistu: 19.10.2015 klo 09:36
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

Tämän viikon lauantaina TTT-Klubin näyttämölle nousee Suomen johtava jazzsaksofonisti Jukka Perko sekä niin ikään oman instrumenttinsa parhaimmistoon kuuluvat kitaristit Teemu Viinikainen ja Jarmo Saari. Kolmikon muodostaman trion eli Jukka Perko Avaran konsertti alkaa klo 22, ja ovet yleisölle avataan klo 21.30.

Ilta on erityinen, sillä tiukasti yhteen hitsautunut yhtye esittää nyt ensimmäistä kertaa tamperelaisyleisölle tulevan levynsä uutta materiaalia.  Vierailu on kiistatta syksyn tärkeimpiä kaupunkimme jazz-syksyssä.

”Konsertissa kuullaan Avaran yhdessä leipomaa, tuoretta ja uutta luotaavaa sävelmateriaalia”, Jukka Perko kertoo. ”Valmistelemme parhaillaan uutta albumia saksalaiselle ACT-levymerkille. Marraskuussa äänitettävän levyn musiikki tulee olemaan samaa kuin nyt TTT-Klubilla soitamme”.

Jazzvaikuttaja Matti Nives on luonnehtinut Avaran musiikkia mm. seuraavasti: ”Avaralla on erilainen lähestymistapa nykyjazziin. Yhtyeen musiikki ei seuraa tyypillistä teemasta sooloon -rakennetta, mutta se ei ole myöskään vapaata improvisaatiota. Itse asiassa sävellys on ensisijainen Avaralle; sen melodia, harmoniset ominaisuudet ja dynamiikka. Avaran tunnelma on luonnostaan melankolinen, mutta silti sen musiikki on toiveikasta kiireestä kantapäähän.”

Kenelle Jukka Perko itse suosittelee Avaran musiikkia? ”Kokemukseni mukaan musiikkimme aukeaa eritoten ihmisille, jotka kaipaavat jotakin mutta eivät tiedä mitä. Ihmisille, jotka tietävät mitä haluavat mutta eivät löydä sitä. Ihmisille, jotka ovat haavoittuneita. Ihmisille, jotka etsivät. Ihmisille, jotka haluavat kuunnella omaa syvyyttään katsoen avarasti ympärilleen. Ihmisille, jotka ovat keskeneräisiä. Eli meille kaikille.”

Jukka Perkon kansainvälinen ura alkoi rakettimaisella nousulla vuonna 1987 itsensä Dizzy Gillespien pestattua vasta 19-vuotiaan nuorukaisen big bandiinsä. Perkon häikäisevää soittoa verrattiin nuoreen Charlie Parkeriin ja arvostelut olivat ylistäviä. Gillespien yhtyeessä vietettyjen vuosien jälkeen hän on johtanut omia yhtyeitään ja esiintynyt yli 40 maassa. Loistavan soittotekniikkansa siivittämänä ja yhdistelemällä suomalaiskansallisia ominaispiirteitä jazzin perinteeseen hän on kasvanut yhdeksi sukupolvensa tärkeimmistä saksofonisteista.

Lue lisää TTT-Klubin sivuilta

Pressikuvat

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja pressiliput
tiedottaja, ohjelmatuottaja Mika Kauhanen, puh. 050 401 8252, mika.kauhanen@ttt-teatteri.fi