Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Italialaisille jalkapallo on pyhä peli

Arktinen Banaani

Italialaisille jalkapallo on pyhä peli

Julkaistu: 24.05.2016 klo 09:15
Julkaisija: Arktinen Banaani

Taiteiden ja ruokakulttuurin ohella Italia on ristiriitainen ja sekasortoinen maa, jonka 1800-luvulla tapahtunut yhdistyminen ei suinkaan yhdistänyt kaikkia sen kansalaisia. Yhdessä asiassa kaikki näyttävät kuitenkin puhaltavan yhteen hiileen: jalkapallomaajoukkueen kannatus nousee jopa hurmoksellisiin mittasuhteisiin. Myös Italian liiga Serie A nousee kansainvälisessä mielenkiinnossa maan poliittisten ja taloudellisten kärhämien yläpuolelle.

Italialaisille jalkapallo on calcio. Sana tarkoittaa potkua ja se otettiin käyttöön jo 1500-luvulla. Esa Mäkijärven Pyhä peli – Italian jalkapallon tarina kertoo paitsi pelin luonteesta, joukkueista ja pelaajista, myös maan historiasta, kulttuurista, politiikasta, uskonnosta ym. lajin sikäläiseen kehitykseen erottamattomasti liittyvistä vaikuttajista. Tekijän sanoin: ”Jalkapallo on monelle italialaiselle uskonnon korvike, tai ainakin täydennys sille. Kyse on pyhästä pelistä, joka tekee elämästä elämisen arvoista.”

Esa Mäkijärvi (s. 1984) on aikaisemmin julkaissut Real Madrid -joukkueen vaiheita ja espanjalaista jalkapalloa laajemminkin käsittelevän teoksen Valkoinen baletti (2014), joka nousi Vuoden 2014 urheilukirja -finalistiksi. Teoksesta on juuri ilmestynyt ajan tasalle saatettu uusi laitos kätevässä taskukirjakoossa. Teoksen keskiössä oleva Real Madrid kohtaa Atlético Madrid -joukkueen Mestarien liigan finaalissa 28.5.

Mäkijärveltä on ilmestynyt myös tietokirja Pomon lumo – Bruce Springsteenin tarina (Arktinen Banaani 2014), romaani Vieraita (Arktinen Banaani 2015) sekä viisi runoteosta, joista viimeksi Mana (Arktinen Banaani 2015).

Esa Mäkijärvi

Pyhä peli – Italian jalkapallon tarina

ISBN 978-952-270-257-9

216 s. + neliväriliite. Arktinen Banaani 2016.

Esa Mäkijärvi

Valkoinen baletti – Kirjoituksia Real Madridista (uudistettu laitos)

ISBN 978-952-270-225-8

267 s. + neliväriliite. Arktinen Banaani 2016.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: Esa Mäkijärvi, puh. 040 556 6263, esa.makijarvi@gmail.com ja Arktinen Banaani, kustantaja Harto Pasonen, puh. 050 529 9768, harto.pasonen@sarjakuva.com

Arvostelukappaleet: myynti@sarjakuva.com

Arktinen Banaani tunnetaan erityisesti sarjakuvajulkaisuistaan, joiden vahvinta kotimaista kärkeä edustavat B. Virtanen, Fingerpori ja Kamala luonto. Sarjakuvakirjoja yritys on myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta. Viime vuosina kustannustoiminta on laajentunut myös kauno- ja tietokirjallisuuteen.