Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Inbjudan: Offentliggörande av mottagaren av Finlands Konstakademis pris

EMMA - Espoon modernin taiteen museo

Inbjudan: Offentliggörande av mottagaren av Finlands Konstakademis pris

Inbjudan.
Publicerad: 07.05.2015 kl. 15:53
Utgivare: EMMA - Espoon modernin taiteen museo

Inbjudan till medier

Evenemang: Offentliggörande av mottagaren av Finlands Konstakademis pris
Tidpunkt: onsdagen den 13 maj 2015 kl. 13.00
Plats: EMMA - Esbo moderna konstmuseum, Flitarvägen 5, 02100 Esbo

Mottagaren av Finlands Konstakademis pris offentliggörs i EMMA onsdagen den 13 maj kl. 13.00.

Priset utdelas vartannat år och består av 25 000 euro. Priset utdelades första gången år 2013 till Tuomas A. Laitinen. Priset genomförs i samarbete med Esbo moderna konstmuseum EMMA så att priset omfattar offentliggörandet och en soloutställning i EMMA. Vinnarens soloutställning visas i EMMA 2016.

Priset utdelas till en finländsk konstnär som är på toppen i sitt skapande och som ännu inte erhållit något större pris i Finland. Viktiga kriterier är också att konstnären som belönas väcker intresse internationellt.

Följande bildkonstnärer är kandidater till priset (i alfabetisk ordning): Sanna Kannisto (f. 1974), Janne Räisänen (f. 1971) och Camilla Vuorenmaa (f. 1979).

EMMA – Esbo moderna konstmuseum är ett av de mest framstående konstmuseerna i Finland. I EMMA:s utställningssalar visas Saastamoinenstiftelsens konstsamling och tillfälliga utställningar. Samlingarna och utställningarna är profilerade på inhemsk och internationell modernism, nutidskonst och design. EMMA finns i Utställningscentret WeeGee i Hagalund i Esbo.