Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Immanuel Kantin moraaliopillinen pääteos Käytännöllisen järjen kritiikki ilmestyi suomeksi

Gaudeamus

Julkaistu: 30.09.2016 klo 09:00
Julkaisija: Gaudeamus

Käytännöllisen järjen kritiikki (1788) on Immanuel Kantin (1724–1804) moraaliopillinen pääteos: tutkimus moraaliperiaatteista ja moraalikäsitteistä. Siinä Kant käsittelee ihmisyyden perimmäisiä kysymyksiä tahdonvapaudesta, Jumalan olemassaolosta ja ikuisen elämän mahdollisuudesta sekä selvittää, mitä ihmisen on järkevää tavoitella elämässä.

Kantin näkökulma moraaliin oli täysin uusi. Moraali ei perustu sen enempää Jumalan tahtoon kuin luonnossa tavattaviin ominaisuuksiinkaan, eivätkä toiminnan moraalisuutta mittaa sen enempää toiminnan hyödyllisyys kuin sen tuottama onnellisuuskaan. Kantin mukaan moraalinen toiminta perustuu oman järkemme säätämään moraalilakiin, ja moraalinen toiminta on velvollisuuden täyttämistä.

Käytännöllisen järjen kritiikki tunnetaan myös ”Toisena kritiikkinä”. ”Ensimmäinen kritiikki” on Puhtaan järjen kritiikki.

Ihminen toimii järjenvastaisesti asettaessaan onnellisuuden perimmäiseksi päämääräkseen

Kant laittaa lukijansa pohtimaan oman toimintansa motiiveja ja päämääriä. Hän väittää, että ihminen toimii järjenvastaisesti asettaessaan onnellisuuden perimmäiseksi päämääräkseen. (…) Logiikan luennoissaan Kant sanoo idean käsitettä selventäessään, että ihmisillä ei usein ole lainkaan ideaa siitä, mitä he tahtovat elämässä. Tämä kirja on suunnattu niille, jotka haluavat sellaisen idean muodostaa.”
Markus Nikkarla: Johdatus Käytännöllisen järjen kritiikkiin

Kaksi asiaa täyttää mieleni yhä uudella ja kasvavalla ihailulla, mitä useammin ja mitä herkeämättömämmin niitä ajattelen: tähtitaivas yläpuolellani ja moraalilaki sisälläni.
Immanuel Kant

Tervetuloa Turun kirjamessuille seuraamaan kirjaan liittyvää keskustelua:

Lauantaina 1.10.2016 klo 12.00–13.00, Goethe-Instituutin osastolla B13

Käytännöllisen järjen kritiikki (1788) on valistusfilosofi Immanuel Kantin (1724–1804) moraaliopillinen pääteos. Kant ajatteli, että moraali perustuu järkeen, ja hänen mukaansa ihmisiä ei saa kohdella pelkkinä välineinä vaan päämäärinä sinänsä. Keskustelemassa Kant-asiantuntijat Olli Koistinen, Veikko Launis, Markus Nikkarla ja Kreeta Ranki Turun yliopistosta.

Immanuel Kant
Käytännöllisen järjen kritiikki
Alkuteos: Kritik der praktischen Vernunft (1788)
Suomentanut Markus Nikkarla
978-952-495-401-3
Gaudeamus 2016

Lisätietoa kirjasta (mm. sisällys) Gaudeamuksen verkkosivuilla.

Arvostelukappaleet:
outi.kitti@gaudeamus.fi

Gaudeamus on Helsingin yliopiston omistama tieto- ja tiedekirjakustantamo. Erikoisalojamme ovat yhteiskunta, filosofia, historia, ympäristö, talous ja kasvatus.

www.gaudeamus.fi

Gaudeamus | Tiedon puolella