Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Huippukonsertti yksinäisyyttä vastaan

HelsinkiMissio

Huippukonsertti yksinäisyyttä vastaan

Julkaistu: 13.01.2016 klo 13:07
Julkaisija: HelsinkiMissio

Sellotaiteilija Iida-Vilhelmiina Laine, 30, halusi yhdistää Sibelius-Akatemian diplomityönsä yksinäisten auttamiseen. Näin syntyi hyväntekeväisyyskonsertti, jossa esiintyy iso joukko eturivin taiteilijoita.

Älä jätä ihmistä yksin – Einojuhani Rautavaara x 5 -hyväntekeväisyyskonsertti Temppeliaukion kirkossa 30.1.2016 klo 17. Liput Lippupalvelusta tai ovelta 22,50 tai 37,50. Lipputulot käytetään HelsinkiMission työhön yksinäisyyttä vastaan. YLE radioi konsertin.

Taiteilijat halusivat auttaa yksinäisiä

Iida Vilhelmiina Laine kertoo saaneensa alusta alkaen hyvää vastakaikua hankkeelleen. Huippukapellimestarit Sakari Oramo ja Erkki Lasonpalo sekä juontajaksi pyydetty musiikkitoimittaja Minna Lindgren olivat heti innoissaan mukana. Mukaan lähtivät mielellään myös nimekkäät solistit Jaakko Kuusisto, Taavi Oramo, Marko Hilpo ja Lily-Marlene Puusepp, samoin pääkaupunkiseudun muusikoista koostuva sinfoniaorkesteri.

– Taistelu yksinäisyyttä vastaan tuntui kaikista taiteilijoista tärkeältä ja koskettavalta aiheelta. Jokainen heistä esiintyy konsertissa ilman palkkiota, Laine iloitsee.

Konsertti tarjoaa myös visuaalisia elämyksiä. Esiintyjien taustalla nähdään taidemaalari Pekka Hepoluhdan maalauksia.

Rautavaaran sävellyksissä on voimaa

Einojuhani Rautavaara, 87, on kansainvälisesti menestyneimpiä suomalaisia säveltäjiä. Hänen sävellystuotantoonsa kuuluu niin oopperoita, sinfonioita, orkesteriteoksia, kamarimusiikkia kuin konserttoja.

Nuori sellotaiteilija Laine kertoo Rautavaaran musiikin koskettavan häntä syvästi. Lisäksi hän haluaa nostaa esille musiikin hyvää tekevää vaikutusta kuulijoihin.

– Rautavaaran musiikki on voimallista, värikylläistä ja maalauksellista. Nämä viisi konserttoa eivät ole vaikeaa nykymusiikkia, vaan ne avaavat portit kuulijan omaan sielunmaisemaan, Laine lupaa.

Tutkimustenkin mukaan musiikin kuuntelu auttaa meitä pääsemään kosketuksiin tunteittemme kanssa. Musiikin kuuntelulla on terapeuttisia vaikutuksia ja se lisää kykyämme rentoutua. Musiikki voi olla universaali kieli, jonka avulla koetaan yhteisiä tunnetiloja ja yhteisöllisyyttä.

Laineen sanoin: Kohdataksemme ihmisen, sanoja ei aina tarvita. Pienellä herkkyydellä, pienillä eleillä ja pienillä teoilla osoitamme, että välitämme. Tällöin emme ole maailmassa yksin, vaan hengitämme yhteistä ilmaa. Yhteisen kokemuksen synnyttyä onkin jo helpompi löytää kohtaamiseen sanat, sekä ne pienet ja suuret arjen teot, jotka voivat muuttaa maailmaa. Ainakin niiden kahden ihmisen maailmaa, jotka kohtaavat, ainakin sen pienen hetken ajan.

Lisätiedot:

Konsertin tuottaja Hanna Kosonen, hannakosonen@kolumbus.fi, 040 528 4876

Viestintäpäällikkö Kristiina Backberg, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi, 044 733 1544

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii senioreiden, nuorten, lapsiperheiden ja erityisryhmien parissa. Järjestö haastaa kaikki suomalaiset toimimaan unohdettujen puolesta - yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii noin 100 työntekijän ja 700 vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä Raha-automaattiyhdistys.