Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Hopearahaan lyödään mielikuvia

Hopearahaan lyödään mielikuvia

Julkaistu: 22.06.2011 klo 10:10
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Syyskuun 11. päivä julkaistava Juhani Aho ja suomalainen kirjallisuus -juhlaraha kertoo siitä, että tulkitsemme jokainen kirjojen tarinoita omalla tavallamme. Juhlarahaan lyödään kuvanveistäjä Reijo Paavilaisen suunnittelema ehdotus.

Kirjailija Juhani Ahon (11.9.1861–8.8.1921) syntymästä on tänä vuonna 150 vuotta ja Suomen Rahapaja muistaa kirjallisuuden suurta nimeä juhlarahalla. Tasavallan presidentti Tarja Halonen on Juhani Ahon 150-vuotisjuhlavuoden virallinen suojelija.

Lukemisen henkilökohtaisuus välittyy rahasta

Juhlarahan suunnittelusta järjestettiin kilpailu, johon saapui 22 ehdotusta. Juhlarahalautakunta valitsi voittajaksi kuvanveistäjä Reijo Paavilaisen työn.

”Kun kirjailija kirjoittaa tekstin, on lukijasta kiinni, millaisia mielikuvia teksti herättää. Niitä mielikuvia yritin juhlarahaan työstää. Rahan molemmat puolet yhdessä ovat kuin avoin kirja”, Paavilainen kertoo.

Ahon teokset ovat suomalaisia klassikoita, myös kuvanveistäjä Paavilainen oli lukenut pienenä poikana ”Rautatien”. Tarkkasilmäinen voi havaita juhlarahasta monia viitteitä Ahon tuotantoon, kuten Ahon teoksiin ”Rautatie” ja ”Juha”. Juhlarahasta voi myös erottaa lampun ja naishahmon, joka muistuttaa kirjailijan romaanista ”Yksin”.

Juhlarahalautakunta valloitettiin symboliikalla

Valtiovarainministeriön alainen juhlarahalautakunta arvioi kilpailuun saapuneet työt.

”Paavilaisen teos on abstrakti ja kerroksellinen, ja siihen on sisällytetty paljon asiaa tyylikkäästi. Työ kuvaa hyvin Ahon tuotannon muuttuvaisuutta”, juhlarahalautakunnan puheenjohtaja Yrjö Sotamaa sanoo.

Palkitut kipsityöt ovat nähtävillä Aalto-yliopiston Taideteollisessa korkeakoulussa 27.6.-1.7.2011 osoitteessa Hämeentie 135 C, Helsinki.

Juhlarahalautakunnan pysyvien jäsenten lisäksi Juhani Aho ja suomalainen kirjallisuus -kilpailukipsejä arvioivat lautakunnassa Jyrki Nummi Suomalaisen kirjallisuuden seurasta, Juha van Ingen Suomen Kuvanveistäjäliitosta, Juha Ilonen Suomen Arkkitehtiliitosta, Riitta Talonpoika Teollisuustaiteen Liitto Ornamosta.

Yrjö Sotamaa
professori, emeritus
yrjo.sotamaa(at)aalto.fi

Maija Hiiri