Lauantaina 19.3. Himera-työryhmä järjestää yhteistyössä Sibelius-museon kanssa konsertin, jossa esitetään Topias Tiheäsalon tilallinen sävellys Tasayö. Kuusituntinen sävellys on suunniteltu juuri Sibelius-museon akustiikkaa ajatellen, jonka lisäksi se on myös aikaan ja päivänvaloon sidottu. Esitys alkaa iltapäivän valaistessa salin ja teos soi aina iltahämärään ja yön laskeutumiseen asti.
Tiheäsalon sävellyksen esittävät Himera-työryhmän jäsenet Marja Ahti (perkussiot ja sähköiset soittimet), Niko-Matti Ahti (äänitykset, esineet), Topias Tiheäsalo (sähkökitara, barokkiluuttu) sekä Rasmus Östling (äänitykset, esineet, trumpetti). Lisäksi mukana ovat Laura Naukkarinen (flyygeli ja modulaarisyntetisaattori) ja Hermanni Yli-Tepsa (kontrabasso).
Syksyllä 2021 Tiheäsalon mielessä oli jonkin aikaa kypsynyt ajatus pitkäkestoisesta kokeellisen musiikin konsertista, joka samalla toimisi Sibelius-museon akustiikan tarkastelumahdollisuutena. Kun museosta ehdotettiin konserttiajankohdaksi 19. maaliskuuta, huomasi Tiheäsalo että samalle viikonlopulle ajoittuu kevätpäiväntasaus, jolloin auringon keskipiste siirtyy eteläiseltä tähtitaivaalta pohjoiselle tähtitaivaalle. Päivä ja yö ovat tuolloin lähestulkoon yhtä pitkät kaikkialla maapallolla. Kun lisäksi lauantai on Minna Canthin päivä eli tasa-arvon päivä, nivoutuivat nämä kuin itsestään konsertin teemaksi. Tasayö viittaa kevätpäiväntasaukseen ja on suomennos latinan kielen sanasta equinox (equus = tasainen ja nox = yö).
Kun Tiheäsaloa pyytää määrittelemään kokeellisen musiikin, on vastaus yllättävän selkeä.
– Itse puhun kokeellisesta musiikista usein eräänlaisena lähestymistapana äänen ja musiikin tekemiseen. Perinteiset kysymykset siitä, mikä on musiikkia ja mikä on ääntä menevät kokeellisen musiikin perinteessä ristiin. Jos vaikka flyygelillä tuotetaan ääntä ja kynnellä raapaistaan seinää, ovat ne kokeellisessa musiikissa tasa-arvoisessa asemassa ja ne nähdään ikään kuin kokeellisen musiikin ainesosina. Lauantainen konserttimmekin tulee koostumaan perinteisistä soittimista – sekä akustisista että sähköisistä – mutta myös äänityksistä ja konkreettisista äänistä, sekä näiden rinnakkaiselosta ja ristiinmenemisistä. Sävellys on rakenteeltaan hyvin väljä, mikä antaa sekä soittajille että kuulijoille mahdollisuuden lähestyä sitä omista lähtökohdistaan, kertoo Tiheäsalo.
Tiheäsalon mukaan sävellyksen voisi konsertin sijaan nähdä äänellisenä installaationa. Teoksen soidessa yleisö voi liikkua tilassa vapaasti. Halutessaan kuulija voi poistua toisaalle ja palata museoon myöhemmin illalla. Perinteisten tuolirivien sijaan istuimet ryhmitellään vapaammin ja kuulija voi vaikkapa säkkituolissa istuen kuunnella, miltä teos kuulostaa eri puolella rakennusta.
Konserttisalin akustiikan vaikutus esitettävään teokseen kiehtoo Sibelius-museon kulttuurituottaja Johannes Juvaa:
– On mielenkiintoista kuulla, miten paikka muovaa teoksen omanlaisekseen – voisipa melkein sanoa, että rakennus on oma instrumenttinsa.
Himera esittää: Topias Tiheäsalo – Tasayö. Lauantaina 19.3. klo 16–22 Sibelius-museossa.
Osoite:
Piispankatu 17, Turku.
Museoon on tapahtumapäivänä vapaa pääsy.
Ovet avataan klo 15.30.
Lisätietoja:
Johannes Juva, kulttuurituottaja
050 409 6436, [email protected]
sibeliusmuseum.fi
Muutokset mahdollisia.
**
Himera-arbetsgruppen presenterar lördagen 19.3 en konsert där Topias Tiheäsalos spatiala komposition Tasayö framförs i samarbete med Sibeliusmuseum. Det sex timmar långa verket är komponerat med Sibeliusmuseums akustik i åtanke. Därtill är verket bundet till tid och dagsljus: framförandet börjar då eftermiddagsljuset ännu lyser upp salen och fortgår genom skymningen ända tills natten faller.
Tiheäsalos verk framförs av Himera-arbetsgruppens medlemmar Marja Ahti (perkussion och elinstrument), Niko-Matti Ahti (inspelningar, objekt), Topias Tiheäsalo (elgitarr, barockluta) samt Rasmus Östling (inspelningar, objekt, trumpet). Dessutom deltar Laura Naukkarinen (flygel och modulär syntetisator) och Hermanni Yli-Tepsa (kontrabas).
Hösten 2021 hade Tiheäsalo redan en längre tid lekt med tanken om en lång konsert med experimentell musik, som samtidigt skulle fungera som ett sätt att utforska akustiken i Sibeliusmuseum. Då museet föreslog 19 mars som konsertdatum, insåg Tiheäsalo att vårdagjämningen inträffar samma veckoslut. Då förflyttar sig solskivans centrum från södra till norra himmelshalvan, och dag och natt är näst intill jämnlånga överallt på jordklotet. Då lördagen dessutom är Minna Canth-dagen, jämställdhetens dag, kom dessa två att utforma konsertens tema. Tasayö syftar på vårdagjämningen och är en finsk översättning av det latinska ordet equinox (equus = jämn samt nox = natt).
Då Tiheäsalo ombeds att definiera experimentell musik är svaret överraskande enkelt.
– Själv talar jag om experimentell musik som ett sätt att närma sig skapandet av ljud och musik. De traditionella frågorna kring vad som är musik och vad som är ljud går i kors inom experimentell musik. Om man exempelvis skapar ljud med en flygel och genom att skrapa nageln mot väggen, är dessa ljud jämlika och ses som en sorts ingredienser i experimentell musik. Också vår konsert på lördagen kommer att bestå av ljud från traditionella instrument – både akustiska och elektriska – men också av inspelningar och konkreta ljud, samt av samexistensen och korsningar mellan dessa. Kompositionens struktur är väldigt ledig, vilket ger både musiker och lyssnare möjligheten att närma sig verket ur sin egen utgångspunkt, berättar Tiheäsalo.
Enligt Tiheäsalo kunde framförandet av kompositionen ses som en auditiv installation i stället för en konsert. Då verket framförs kan publiken röra sig fritt i museet. Man kan även lämna museet för att senare under kvällen återvända. Museet frångår också konventionella bänkrader och stolarna ställs i fria grupper. Lyssnaren kan exempelvis sitta i en säckstol och utforska hur verket låter i olika delar av byggnaden.
Sibeliusmuseums kulturproducent Johannes Juva fascineras av hur konsertsalens akustik påverkar kompositionen som framförs:
– Det är intressant att höra hur lokalen formar verket till sitt eget – man kunde nästan säga att byggnaden är ett instrument i sig.
Himera presenterar: Topias Tiheäsalo – Tasayö. Lördagen 19.3 kl. 16–22 i Sibeliusmuseum.
Adress:
Biskopsgatan 17, Åbo.
Fritt inträde under evenemanget.
Dörrarna öppnas kl. 15.30.
Tilläggsinformation:
Johannes Juva, kulturproducent
050 409 6436, [email protected]
sibeliusmuseum.fi
Ändringar möjliga.
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1