Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Herttoniemen duunarit on vuoden 2014 ympäristötaideteos

Ympäristötaiteen säätiö

Herttoniemen duunarit on vuoden 2014 ympäristötaideteos

Julkaistu: 11.02.2015 klo 11:30
Julkaisija: Ympäristötaiteen säätiö

Vuoden ympäristötaideteos –kunniakirjan 2014 saavat kuvataiteilijat Sirpa Hynninen ja Vesa-Ville Saarinen teoksestaan Herttoniemen duunarit. Kunniakirjan jakotilaisuus on Helsingissä keskiviikkona 11.2.2015.

Ympäristötaiteen säätiö valitsee vuosittain Suomessa toteutetun taideteoksen tai teoskokonaisuuden vuoden ympäristötaideteokseksi. Kunniakirjalla säätiö nostaa esiin ympäristötaiteen erilaisia muotoja ja mahdollisuuksia sekä kiittää ja kannustaa ympäristötaideteosten tekijöitä ja tilaajia

Katukylttien työläissiluetit

Palkittu teoskokonaisuus koostuu lähes kuudestakymmenestä siluettikuvasta, jotka esittävät työläishahmoja työkaluineen. Teoskokonaisuus levittäytyy ympäri Helsingin Herttoniemen yritys- ja teollisuusaluetta, jossa on paljon erilaisia ammattiin viittavia kadunnimiä. Jokainen hahmo ”kuvittaa” leikillisesti sen alla olevaa  kadunnimikylttiä: esimerkiksi Sahaajankadun kyltin yläpuolella on suurta sahaa pitelevä hahmo. Siluettien koko (korkeus noin 25 cm) on suhteutettu katukylttien kokoon.

Herttoniemen duunarit on Helsingin taidemuseon vuonna 2014 tilaama teoskokonaisuus. Sen syntyhistoria liittyy taidemuseon jo vuonna 2008 aloittamaan hankkeeseen, jossa taiteilijat saavat ideoida teoksen itse valitsemaansa paikkaan

– Valitsimme Herttoniemen teollisuusalueen teoksen sijoituspaikaksi, koska alue ei ole ilmeisin paikka taiteelle, taiteilijakaksikko Hynninen ja Saarinen kertovat teoksen taustasta.

Kokonaisuus täydentää arkista ympäristöä hellällä huumorilla

Työkaluineen Herttoniemen duunarit viittaa Helsingin yhden vanhan teollisuusalueen historiaan. Alueella on paljon ammatteihin viittaavia kadunnimiä: hiljakseen hiipuvat ammatit ja niille tyypilliset työvälineet ovat saaneet pieniä muistomerkkejä. Kokonaisuus on sidottu vähäeleisesti osaksi olemassa olevaa ympäristöä.

Ympäristötaiteen säätiö perustelee valintaansa kunniakirjan saajasta näin:

Herttoniemen duunarit osoittaa erinomaisesti, että myös pienikokoinen ja toteutukseltaan kevyt ympäristötaideteos voi tehdä suuren vaikutuksen rakennetussa ympäristössä. Paikkaa ja sen historiaa ymmärtävä teos on lisäksi hengeltään hauska.  Sarjakuvamaiset hahmot liioiteltuine työkaluineen onnistuvat hienovaraisella huumorilla tuomaan iloisuutta arkeen. Pieni voi olla suurta.

____________________________

TAITEILIJAT:

Sirpa Hynninen (s.1963) ja Vesa-Ville Saarinen (s.1960) asuvat ja työskentelevät Lappeenrannassa. He ovat osallistuneet lukuisiin näyttelyihin sekä koti- että ulkomailla.

Sirpa Hynninen: puh 050 358 7313, sirpa.hynninen@kolumbus.fi

Vesa-Ville Saarinen: puh 050 325 4476,  vesa-ville.saarinen@saimia.fi

________________________

LISÄTIETOJA JA LEHDISTÖKUVIA:

Asiamies Erja Väyrynen, 044-0987561, erja.vayrynen@ymparistotaide.fi

Hallituksen puheenjohtaja Jorma Mukala, 045-6357634, jorma.mukala@safa.fi

Vuonna 1990 perustetun Ympäristötaiteen säätiön tehtävänä on suomalaisen rakennetun ympäristön parantaminen, erityisesti edistämällä taideteosten ja muiden taidehankkeiden toteutumista osana ympäristöä ja rakentamista. Viime vuosina säätiön toimintaan on kuulunut erityisesti prosenttiperiaatteen edistäminen rakentamishankkeiden yhteydessä. Lisää: www.ymparistotaide.fi