Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Hannu-Pekka Björkmanin kirja ilmestynyt

Kirjapaja

Hannu-Pekka Björkmanin kirja ilmestynyt

Julkaistu: 29.04.2014 klo 13:26
Julkaisija: Kirjapaja

Hannu-Pekka Björkmanin kirja ilmestynyt

Lehdistötiedote 29.4.2014

Hannu-Pekka Björkmanin Välähdyksiä peilissä – Kirjoituksia sisältää esseitä. Hän kulkee niissä iltakävelyllä Münchenissä, muistelee jouluja ja kesiä, pohtii ihmisen salaisuutta. Hän miettii nostalgian olemusta, kertoo, millaista oli aikoinaan astua opin tielle, kuvailee talvista saunareissua – tunnelmoiden ja punniten.

Teatterin tekemistä ja taiteen tehtävää kirjoittaja pohtii muun muassa näin:

Teatterista sanotaan usein, että se heijastaa ihmistä ja yhteiskuntaa kuin peili. Luulen, että asia on pikemminkin niin, että taide luo elämää ja pitää sitä yllä. Taiteen tehtävä ei ole heijastella mitään. Sen tehtävä on luoda todellisuuksia, joissa arkimaailmamme lainalaisuudet kumoutuvat.
Taiteen tehtävä on herättää se ihmeenkaltainen tunne, jota elämme unissamme. Osoittaa, miten runollista ajattelumme ja olemassaolomme loppujen lopuksi on. Miten arjen keskellä elää ihme.

Björkman, Hannu-Pekka: Välähdyksiä peilissä – Kirjoituksia. Kirjapaja 2014, Helsinki. 171 s. Kl 04. ISBN 978-952-288-053-6. Ovh. 27,90.

Hannu-Pekka Björkman on palkittu ja suosittu näyttelijä, kolumnisti ja kirjailija. Hän toimii vuodesta 2013 Teatterikorkeakoulunnäyttelijäntyön professorina. Björkman on kirjoittanut teokset Valkoista valoa (2007) ja Kadonneet askeleetMatkoja aikaan ja taiteeseen (2011).

Lisätietoja: Kirjapaja, viestintäpäällikkö Marja-Liisa Saraste, 040 553 4757; marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi.

Arvostelukappaleet: Minna Vatja, minna.vatja@lastenkeskus.fi

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy on kustantamo, joka nimensä mukaisesti yhdistää kaksi tuotemerkkiä.

Molemmilla tuotemerkeillä on perinteikäs historia ja vankka tunnettuus kustannusmaailmassa.

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki