Palosuon renessanssiajan taidetta tulkitsevat maalaukset tulevat esille Kansallismuseon uuteen pop-up-tilaan, joka on ykköskerroksessa uusitun museokaupan yhteydessä. Maalauksissa Palosuo tutkii rajaa, joka erottaa 1500-luvun pyhimyskuvat nykypäivän mainoskuvista.
Kansallismuseo uudistuu vauhdilla. Perusnäyttely uudistetaan kokonaan, museokauppa uudistettiin, ja sen yhteyteen avattiin oleskelualue sekä ohjelmaltaan vaihteleva pop-up-tila. Tilassa tullaan näkemään kiinnostavia nostoja muun muassa suomalaisen historian, taiteen, muotoilun ja kulttuurin saralta. Palosuon näyttelyn jälkeen ensi vuoden alussa pop-up-tilassa aukeaa Kulttuurien museon näyttely, jossa esitellään arktisen alueen elämää.
- Haluamme tarjota kävijöille entistä vaihtelevampaa sisältöä ja elämyksiä – yllättää heidät. Uudessa pop-up-tilassa voi piipahtaa koska tahansa, sillä tänne pääsee myös ilman pääsylippua, sanoo markkinointijohtaja Jonna Heliskoski.
Uusi museokauppa ja pop-up-tila ovat olleet yleisölle auki viikon verran. 20-vuotista taiteilijan uraansa juhliva Palosuo on ensimmäinen taiteilija, jonka teokset tulevat esille uuteen tilaan. Teoksia on yhteensä 25 ja ne tulkitsevat Italian renessanssi-mestareiden maalauksia. Maalausten kuva-aiheet liittyvät katolisen kirkon pyhimyksiin, joista monelle löytyy suora esikuva Bresciassa olevan Pinacoteca Paola Tosio Martinengon museon teoksista.
- Renessanssi-mestareiden töiden tulkitseminen on minulle luontevaa, koska olen opiskellut Rooman kuvataideakatemiassa ja saanut sieltä klassisen koulutuksen. Kaksi ensimmäistä vuotta maalasimme kopioita mestareiden töistä. Olen sittemmin jatkanut abstraktien töiden ohessa näiden tulkintojen maalaamista, sillä se pitää pensselit terässä. Italiassa, jossa olen asunut 26 vuotta, renessanssitaide on myös läsnä innoittamassa joka paikassa, sanoo Hannu Palosuo.
Palosuon teokset eivät ole yksi yhteen mestareiden maalausten kanssa, vaan itsenäisiä vahvoja tulkintoja niistä. Teoksissa pyhimykset esiintyvät tyhjää taustaa vasten hengellisistä symboleista riisuttuina vailla mitään muuta selittävää kontekstia.
- Minua kiinnostaa pohtia sitä, milloin teos muuttuu mainosmaiseksi. Haluan tulkinnoillani myös ravistella klassisten teosten auraa, Palosuo sanoo.
Kaksi vuotta sitten Palosuon Brescian galleristi ihastui hänen renessanssiajan taidetta tulkitseviin teoksiin. Tätä ennen kukaan ei ollut nähnyt maalauksia. Siitä syntyi näyttely Italiassa, joka poiki yhteistyön Kansallismuseon kanssa.
- Minulla on tiiviit yhteydet Brescian museoon, joten kuulin, että heidän renessanssi-teoksia tulee esille Kansallismuseon Renessanssi. Nyt! -näyttelyyn. Siitä syntyi Kansallismuseon kanssa yhdessä ajatus, että minun teokseni sopisivat esille museoon yhtä aikaa, Palosuo sanoo.
Palosuon pyhimykset eivät ole vain yksittäisiä teoksia vaan ne muodostavat kokonaisuutena yhden suuren teoksen. Siksi kokonaisella teossarjalla on sama nimi: Images are never innocent. Palosuon näyttely History Never Sleeps (as for the Future, Listen:) on esillä Kansallismuseon pop-up-tilassa 30.9.2016–15.1.2017.
Hannu Palosuon näyttely
History Never Sleeps (as for the Future, Listen:)
30.9.2016–15.1.2017
Kansallismuseon Pop-up & Lounge
Näyttelyyn on vapaa pääsy
Making a Collective Story -kirja taiteilijan viime vuosien tuotannosta juhlistaa Palosuon 20-vuotista taiteilijanuraa. Kirjan kirjoittajia ovat italialaiset taidekriitikot ja -kuraattorit sekä Kansallismuseon näyttelypäällikkö Minerva Keltanen. Kirja on myynnissä Kansallismuseon museokaupassa, 30 e.
Lisätietoja ja kuvapankki
Hannu Palosuo, [email protected], p. +358 50 561 4235
Lea Värtinen, näyttelyamanuenssi: [email protected], p. 0295 33 6341
Kuvapankki: http://www.kansallismuseo.fi/fi/kansallismuseo/tiedotusvalineille?Article=6208
Kansallismuseon museoperheeseen kuuluu seitsemän museota ja kaksi linnaa - Kansallismuseo, Kulttuurien museo (toiminta jatkuu Kansallismuseossa), Suomen merimuseo, Seurasaaren ulkomuseo, Tamminiemi, Hvitträsk, Louhisaari, Olavinlinna ja Hämeen linna.
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1