Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Hanna Brotherus ja 30 senioria tuovat yksinäisyyden näkyville

HelsinkiMissio

Hanna Brotherus ja 30 senioria tuovat yksinäisyyden näkyville

Julkaistu: 14.02.2014 klo 10:37
Julkaisija: HelsinkiMissio

Millaista elämä voi olla ilman ystäviä ja läheisiä?

Tänään pitkin ystävänpäivää koreografi Hanna Brotherus ja seniori-ikäiset amatöörinäyttelijät esittävät, millaista vanhuksen elämä voi olla. Kun aika vain kuluu, eikä kukaan tule käymään.

Brotheruksen HelsinkiMissiolle suunnittelema teos esitetään Kampin kauppakeskuksessa klo 7.30–16.30. Teos levittäytyy eri puolille kauppakeskusta. Se koostuu seitsemästä pienestä kodista, joissa jokaisessa asuu yksinäinen vanhus.

Mukana toteutuksessa on 30 vapaaehtoista senioria. Teoksen on lavastanut ja puvustanut Karoliina Koiso-Kanttila.

Esitykset Kampin kauppakeskuksessa 14.2. klo 7.30–9.00, 11.00–14.00 ja 15.00–16.30.

HelsinkiMission työntekijät ovat paikalla kertomassa mahdollisuuksista auttaa. Teokseen osallistuvia senioreja ja Hanna Brotherusta voi haastatella esitysten väliajoilla.

Teos kuuluu HelsinkiMission kampanjaan

Teos liittyy HelsinkiMission Älä jätä ihmistä yksin -kampanjaan. Kampanjafilmi on kerännyt YouTubessa neljän päivän aikana yli 80 000 katsojaa.

Kun puhelin ei soi

Pertti Mantere, 70, on yksi teoksen esiintyjistä.

– Olen tehnyt Hanna Brotheruksen kanssa jo useita keikkoja, joten vastaavissa teoksissa esiintyminen oli minulle ennestään tuttua. Sen vuoksi lähdin heti mukaan, kun Hanna pyysi.

Mantere kertoo, että tärkeä syy osallistumiseen on myös teoksen aihe, yksinäisyys.

– Tiedän monia ikäisiäni ihmisiä, leskiä, perheettömiä tai muuten yksin asuvia, jotka viettävät päivät pitkät kotona. Heillä ei tosiaankaan ole ketään, joka kävisi tervehtimässä tai soittaisi.

– Yksinäisyyden tunne on tuttu itsellenikin. Se, kun puhelin ei soi.

– Onneksi tähän asiaan on herätty ja sitä nostetaan esille, Mantere toteaa.

Liittenä valokuvat:

Pertti Mantere eläytyy yksinäisen seniorin osaan Hanna Brotheruksen ohjaamassa teoksessa.

Aamun ensimmäinen esitys Kampissa sai ohikulkijoiden katseet kääntymään.

Kuvat: Jani Laukkanen.

Lisätiedot:

Viestintäpäällikkö Kristiina Backberg, 044 733 1544, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi

Toiminnanjohtaja Olli Valtonen, 040 500 5329, olli.valtonen@helsinkimissio.fi

Kampanjafilmi nähtävissä: http://www.helsinkimissio.fi

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii seniorityön, nuorten kriisityön, lapsiperheiden ja erityisryhmien parissa. Järjestö haastaa kaikki suomalaiset toimimaan unohdettujen puolesta - yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii noin 90 työntekijän ja noin 500 vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä Raha-automaattiyhdistys.