Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Haluaisitko oppia puhumaan kuin savolaiset sanasepot?

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Haluaisitko oppia puhumaan kuin savolaiset sanasepot?

Julkaistu: 16.04.2013 klo 10:09
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

"Ehhän minä harvoin valehtelekaan, ja tottuuvestahan minuva ei ou yhytetty milloinkaan."

Savolaisen puhe on parhaimmillaan taidetta, jota saa tulkita kuin modernia maalausta. Millaisessa koulussa vääräleukainen ja lupsakka sanaseppo on kehittynyt? Miksi suomalaiset saavat jatkuvasti nauttia savolaisista päällysmiehistä? Jarmo Siltaojan Kyllä voe tokkiisa ei! vastaa näihin kysymyksiin ja on välttämätön käsikirja jokaiselle, joka haluaa kisailla tasaväkisesti löppösten tai avikaisten kanssa.

Savolaisten vääräleukaisuus on maankuulua kuten myös sanonta, jonka mukaan vastuu siirtyy kuulijalle savolaisen avatessa suunsa. Mutta missä savolaisen puhetaidon ydin piilee? Kyllä voe tokkiisa ei! tarjoaa ensimmäisen kattavan selityksen sille, miksi mäkien kätköissä kyyhöttäneissä Savon pirteissä on aikoinaan syntynyt puhekulttuuri, jota yhä ylistetään. Savolaisten itsensäkin on syytä tutustua opukseen, jotta osaisivat arvostaa perintöä, jonka ovat sanasepoilta saaneet.

YM Jarmo Siltaoja on esiintymistaidon opettaja Mikkelin kansalaisopistossa. Alkujaan pohjalainen Siltaoja on opettanut savolaisia esiintymään yli 20 vuotta – ja oppinut siinä ajassa itse enemmän kuin kukaan opiskelijoistaan. Teoksen on kuvittanut Jouko Innanen, joka tekee pilapiirroksia nimimerkillä Jouko mm. Iltalehteen ja Turun Sanomiin.

Jarmo Siltaoja kertoo teoksestaan SKS:n keskiviikossa 17.4.2013 klo 16.30–17.30. Tilaisuus pidetään SKS:n juhlasalissa (Hallituskatu 1, Helsinki) ja sinne on vapaa pääsy. Tervetuloa!

Jarmo Siltaoja

Kyllä voe tokkiisa ei!

Johdatus savolaiseen puhetaitoon

Kirjokansi 13 | 224 s. | sidottu | kuvitettu | 28,–