Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Guggenheim ei toisi uutta Suomen kuvataiteeseen

Suomen Akatemia

Guggenheim ei toisi uutta Suomen kuvataiteeseen

Julkaistu: 09.07.2012 klo 11:17
Julkaisija: Suomen Akatemia

”Guggenheim on vanhanaikainen kolonialismin perinteitä noudattava konsepti. Globalisaation aikakaudella kiinnostavampia ovat paikallisen kulttuurin kanssa vuoropuhelua hakevat museokonseptit. Tätä puolta ei Guggenheimista kovin hyvin löydy. Guggenheimin näyttelyt eivät myöskään ole nykytaiteen kärkeä, vaan aika konservatiivisia ja varman päälle pelattuja”, kertoo taidefilosofian ja kuvataiteiden tutkija Anita Seppä, joka tutki kolmivuotisessa Suomen Akatemian tutkijatohtorin projektissaan taiteen yhteiskunnallista merkitystä globalisaation aikakaudella.

”Kannattaisi lähteä liikkeelle paikallisesta taideasiantuntijuudesta ja taidekentän tarpeista globalisoitua, jos rahaa sijoitetaan uudenlaiseen konseptiin”, Seppä toteaa.

Suomessa on viime vuosikymmenien aikana lisätty taiteen tuotteistamista ja vientiä. Seppä korostaa monipuolisen ja paikallisen taiteen sekä tasokkaan taidekoulutuksen merkitystä.

”Pitäisi löytää tapoja viedä taidettamme ulkomaille monipuolisemmin ja esitellä suomalaista osaamista vielä nykyistä vahvemmin. Tehokas taiteen tuotteistaminen voi helposti johtaa tilanteeseen, jossa viedään maailmalle liian kapealla kärjellä tuotteita, joille on taidemarkkinoilla tilausta.”

Tilanne ei ole Sepän mielestä suomalaisille taiteilijoille oikeudenmukainen, sillä maassamme tehdään kovatasoista kuvataidetta.

”Helsingin nykykuvataide on huimasti kiinnostavampaa kuin Pariisissa. Moni-ilmeisyyden arvostaminen myös taideviennissä olisi hyvin tärkeää. Suomi jää helposti eksotiikan kategoriaan esimerkiksi Yhdysvalloissa. Meidät samaistetaan jääkarhuihin ja Lapin pimeyteen, mikä ei todellakaan vastaa tilannetta, jossa elämme”, Seppä korostaa.

Tasokas koulutus on tuottanut hyvää tulosta. Seppä on huolissaan taidekoulutuksen tämänhetkisestä alasajosta.

”Suomen valtion ja kuntien pitää panostaa tasokkaaseen taidekoulutukseen. Parhaillaan esimerkiksi Lahdesta ollaan lakkauttamassa yhtä perinteistä taideoppilaitosta, Lahden taideinstituuttia, jolla on merkittävä rooli suomalaisen kuvataiteen kehittämisessä. Todella monet kansainvälisesti menestyneet kuvataiteilijamme ovat saaneet koulutuksensa siellä.”

Anita Sepän koko haastattelu ”Taide on bisnestä globalisaation aikakaudella” on luettavissa Tietysti.fi:ssä: http://bit.ly/MfThu8

FT Anita Seppä
p. 044-055 4478