Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Göteborg Baroque ja Riston Valinta huipentavat Espoon kirkkomusiikkiviikon

Espoon seurakunnat

Göteborg Baroque ja Riston Valinta huipentavat Espoon kirkkomusiikkiviikon

Julkaistu: 18.11.2014 klo 11:39
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon kirkkomusiikkiviikkoa 2014 Kohtaamisia – Möten vietetään 23.–30.11. Taiteellisena johtajana toimii Esbo svenska församlingin kanttori Pia Bengts. Mukana ovat kaikki Espoon kuusi seurakuntaa.

– Kirkkomusiikkiviikko yhdistää seurakuntien musiikkityön voimavarat ja mahdollistaa tavallista laajemman konserttitarjonnan. Ohjelma on suunniteltu yhdessä ottaen huomioon eri ikäryhmät ja musiikkimaut, Pia Bengts kertoo.

– Varaslähtönä kirkkomusiikkiviikkoon olivat jo tammikuinen Händelin Messias-oratorio sekä kesäyön konsertti Mystico.

Kirkkomusiikkiviikko huipentuu lauantaina 29.11., kun ulkomainen vieras, Göteborg Baroque -yhtye konsertoi Tapiolan kirkossa Magnus Kjellsonin johdolla. Ohjelmistossa ovat pohjoissaksalaiset mestarit Dietrich Buxtehudesta Franz Tunderiin. Musiikkitoimittaja Risto Nordell isännöi samana iltapäivänä Riston Valinta -konserttia. Seurakuntien kamarikuorot, Candomino sekä Göteborg Baroque esittävät Nordellin valitsemia, adventtiin liittyviä teoksia.

Viikon käynnistävät sunnuntain 23.11. messut Espoon kirkoissa sekä Salaisuuksien arkki -lastenkonsertti Olarissa. Lastenkuorojen 150 laulajaa, solistit sekä Espoon musiikkiopiston Crescendo -orkesteri ja juontaja Siina Hirvonen kertovat tarinaa Nooasta. Nuoria soittajia kuullaan myös, kun Musiikkiopisto Kungsvägenin yhtyeet soittavat musiikkia Bachista Harry Potter -elokuvamusiikkiin Espoon tuomiokirkossa.

Espoon tuomiokirkon torstai-illan BachRock sekoittaa rohkeasti urut ja sähkökitaran. Tapiolan seurakunnan nuorten bändi, solistit sekä Malmgren & Sons -yhtye kohtaavat muun muassa Bachin, Procol Harumin, U2:n sekä Edward Elgarin.

Perjantain Helmihetki-konsertissa Leppävaarassa nuorisokuorot, Camilla Bäckman laulusolistina sekä viisihenkinen bändi esittävät Linköpingin emerituspiispa Martin Lönnebon rukoushelmitekstejä.

Musiikkia kynttilän valossa -konsertissa Leppävaarassa kamarikuoro Gloriaa johtaa Timo Nuoranne. Uruissa on Jaana Ikonen.  Ohjelmana James Mac Millanin Cantos Sagrados sekä suomalaista ja eestiläistä musiikkia.

Espoon tuomiokirkon Lukkarin rakkautta -konsertissa kanttorit soittavat itselleen rakasta musiikkia maanantaina. Espoonlahden Kipparinkadun kvartetti, neljä Espoonlahden kanttoria, konsertoi torstaina keskellä päivää etenkin ikäihmisille.

Olarin kirkon keskiviikkona kuultava Kohtaa Jaakob on norjalaisten Erik Hillestadin ja Karoline Krügerin Jakobsmässan, jonka esittävät eläkeläiskuoro Furorna yhdessä soitinyhtyeen kanssa. Radio Vega radioi konsertin.

Pimeydestä valoon on seurakuntien kirkkokuorojen yhteinen konsertti. Mukana Tapiolan kirkossa on kuusi kirkkokuoroa sekä pitkälti yli sata laulajaa. Ohjelmisto koostuu muun muassa psalmisävelmistä sekä Piae Cantiones -lauluista.

Kaikkiin kirkkomusiikkiviikon konsertteihin on vapaa pääsy. Viikon ohjelmakirja on maksullinen, sen hinta on 10 € / 5 €.

Espoon kirkkomusiikkiviikon 2014 taiteellinen johtaja kanttori Pia Bengts, Esbo svenska församling, pia.bengts@evl.fi, 040 513 0825, www.espoonkirkkomusiikkiviikko.fi. Artistikuvia saatavissa viestinta.espoo@evl.fi

Espoon kirkkomusiikkiviikon konsertit

Sunnuntai 23.11.

Taivaan torvet soivat. Tuomiosunnuntain messu kaikissa kirkoissa.

klo 16 Salaisuuksien Arkki -lastenkonsertti, Olarin kirkko, Olarinluoma 4. Lue lisää >
klo 18 Ljuskonsert, Espoon tuomiokirkko, Kirkkopuisto 5. Lue lisää >

Maanantai 24.11.

klo 19 Lukkarin rakkautta, Espoon tuomiokirkko, Kirkkopuisto 5. Lue lisää >

Tiistai 25.11.

klo 19 Musiikkia kynttilän valossa, Leppävaaran kirkko, Veräjäkallionkatu 2. Lue lisää >

Keskiviikko 26.11.

klo 13 Kohtaa Jaakob, Olarin kirkko, Olarinluoma 4. Lue lisää >
klo 19 Pimeydestä valoon, Tapiolan kirkko, Kirkkopolku 6. Lue lisää >

Torstai 27.11.

klo 13 Kipparikadun kvartetti, Espoonlahden kirkko, Kipparikatu 8. Lue lisää >
klo 18.30 Kohtaa oma äänesi, Espoon tuomiokirkon seurakuntatalo, Kirkkoranta 2. Lue lisää >
klo 20 BachRock,
Espoon tuomiokirkko, Kirkkopuisto 5. Lue lisää >

Perjantai 28.11.

klo 19 Helmihetki-konsertti, Leppävaaran kirkko, Veräjäkallionkatu 2. Lue lisää >

Lauantai 29.11.

klo 16 Riston valinta, Olarin kirkko, Olarinluoma 4. Lue lisää >
klo 19.30 Pohjoissaksalaisia mestariteoksia; Göteborg Baroque,
Magnus Kjellson, johtaja, Tapiolan kirkko, Kirkkopolku 6. Lue lisää >

Sunnuntai 30.11.

Espoon seurakunnan kuorot ja kirkkomuusikot esittävät erilaista ja monipuolista musiikkia ensimmäisen adventin jumalanpalveluksissa ja silloin lauletaan yhdessä Hoosianna-virttä.

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 172 000 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi