Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Galleria Kajaste: Kolmen taiteilijan kevätkausi 26.5-12.6.2016

Galleria Kajaste

Galleria Kajaste: Kolmen taiteilijan kevätkausi 26.5-12.6.2016

Julkaistu: 25.05.2016 klo 06:30
Julkaisija: Galleria Kajaste

Oulun Galleria Kajasteen kevätkausi päättyy oululaisen kuvataiteilija Hanna Holopaisen GRAYSCALES -maalausnäyttelyllä ja helsinkiläisen Maarika Mauryn ja pariisilaisen Vincent Descotils'in valokuvataiteen näyttelyillä.  Hanna Holopaisen näyttely avautuu yleisölle jo ke 25.5. klo 14. Kaikkien näyttelyiden avajaiset ovat torstaina 26.5. klo 18-20. Tervetuloa!

Viimeinen näyttelykattaus ennen kesätaukoa on moninainen, silti kolmen taiteilijan teoksia yhdistää hiljaisuuden, herkkyyden, valon ja läsnäolon tutkiminen ja tunnelmat.

Hanna Holopainen (s. 1976) on oululainen kuvataiteilija, jokamaalaa abstrakteja teoksia action painting -tekniikalla. Tämänkertainen Grayscales -maalaussarja tutkii harmaasävyjä. Musta ja valkoinen asettuvat teosten harmaasävyskaaloissa ääripäihin. Ne mahdollistavat äärettömän määrän erilaisia yhdistelmiä. Lopulliset sävyt syntyvät toinen toisistaan. Grayscales -sarjan teokset  peilaavat ympäristöään ja toisiaan. Näyttelyn teoskokonaisuudet jakautuvat kahteen osaan, negatiiviin ja positiiviin.  Näyttelyn teokset haastavat katsojan ajattelemaan sävymaailmat käänteisiksi tai kuvittelemaan ne värikkäiksi.

Maarika Mauryn on helsinkiläinen kuvataiteilija, jonka näyttelyssä olevat valokuvat ovat maalauksenomaisia ja eteerisiä pieniä runoja. Kuvissa leikittelee valo ja väriloiston ilo taianomaisella tavalla. Valokuvia katsoessa oivaltaa kaiken sen kauneuden, mikä piiloutuu pieniin ja äärimmäisen tarkkoihin yksityiskohtiin – kun vain muistaa olla läsnä ja fokusoida. Valokuvien tunnelma vie katsojan mukanaan, tekee mieli heittäytyä kuvien purppuran, oranssin ja heleän keväänvihreän halaukseen, levätä silkkipeitteisellä terälehdellä ja tankata energiaa elämään. Kuvat edustavat tärkeää fokusoinnin ja läsnäolon taitoa sekä antavat energistä iloa. Kuvat houkuttelevat katsomaan elämää uusin silmin ja muistuttavat fokusonnin merkityksestä. Fokusta tarvitaan myös henkilökohtaisessa elämässä tavoitteiden toteuttamisessa ja läsnäolon taidossa. Joskus on hyvä pysähtyä ja katsoa asioita uudella tavalla, antaa ajatusten hämmästyttää ja viedä mukanaan.

Vincent Descotils on ranskalainen (s. 1965) kuvataiteen ammattilainen: valokuvaaja,  videotaiteilija, kuvittaja ja suunnittelija. Hänen "Un moment de silence" näyttelynrunolliset valokuvateoksensa ovat kuin tummaa samettia, joiden pinnan silittää hienovarainen valo. Teosten tunnelma ja teokset ovat syntyneet hänen Suomessa ja Pohjolassa kokemastaan luonnon ja elämäntavan rauhasta ja hiljaisuudesta. Aivan kuin teokset olisivat visuaalisia runoja, jotka kutsuvat katsojansa sanoittamaan oman ’runonsa’ vastaamaan omia kokemiaan tunnelmia. Tarinallisuus ja oman elämän horisontti lapsuudesta nykyisyyteen on läsnäoleva elementti hänen taiteessaan.

Yhteystiedot:

Galleria Kajaste/ Anna-Maija Kajaste puh. 040 855 6598, info@galleriakajaste.fi

Maarika Maury, maarika@kissconsulting.fi,  050 5900 412

Hanna Holopainen hanna.holopainen@gmail.com,  040 7510071

Liitteenä teoskuvia:

Hanna Holopainen: Grayscale positive 3. 2016. Akryyli, sekatekniikka kankaalle,150x100cm. Kuva: Aki Pelkonen

Maarika Maury: Silent Joy. 2016. Valokuvateos akryylille.

Vincent Descotils: Nuit blanche, 2015. Valokuvateos pigmenttimusteella paperille, laminoitu alumiinille.

Galleria Kajaste Galleria nykytaiteeseen suuntautunut, kuvataiteen eri muotoja kuukausittain vaihtuvin näyttelyin esittelevä taidegalleria. Näyttelytoiminnan lähtökohtana on jokaisen valitun näyttelyn ainutlaatuisuutta arvostava esillepano näyttely-yleisön ja ammattilaisten nautittavaksi ja arvioitavaksi. Galleriat ovat Helsingissä ja Oulussa. "Kajaste gallerian nimessä tarkoittaa luonnonilmiö-kajastetta:kajastavaa valoa, ajatusta, tunnetta, mietettä, minkä taide voi herättää.”