Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Fingerpori hallitsee sarjakuvien myyntitilastoa

Arktinen Banaani

Fingerpori hallitsee sarjakuvien myyntitilastoa

Julkaistu: 28.01.2016 klo 08:45
Julkaisija: Arktinen Banaani

Toimitettujen sanomalehtistrippien kokoelmat pitävät pintansa kotimaisten sarjakuvien myyntitilastoissa. Suomen Kustannusyhdistyksen ja Kirjakauppaliiton julkistamien lukujen mukaan Arktinen Banaani hallitsee listaa viidellätoista nimikkeellä kahdestakymmenestä.

Uutena yllättäjänä listalle nousi Marko Raassinan tuore sarjakuvatulkinta Kalevalasta. Ylivoimaisen ykkössijan 15 400 myydyllä kappaleella saavuttaneen Fingerpori 8:n ohella Pertti Jarlan luoman ihmekaupungin vakaasta suosiosta kertoo vuonna 2008 ilmestyneen sarjan ensimmäisen kokoelmakirjan sijoittuminen sijalle 20 myydyimpien sarjakuvakirjojen joukossa. Arktisen Banaanin sarjakuvista listalle ylsivät myös Jarkko Vehniäisen Kamala luonto sekä Ilkka Heilän B. Virtanen.

Paitsi vuosittain ilmestyvien suosituimpien strippisarjakuvien kokoelmat, ovat paikkansa myyntitilastoissa ottaneet myös niin sanotut teemakirjat, joissa käsitellään sarjakuvissa esille nousseita aihepiirejä krapulanhoidosta ja pierun terapeuttisista vaikutuksista lääketieteeseen ja uskontoon asti.

Suomen Kustannusyhdistyksen ja Kirjakauppaliiton myyntitilastot 2015 (ks. Myydyimmät kotimaiset sarjakuvat vuonna 2015):

Lisätiedot: Arktinen Banaani, kustantaja Harto Pasonen, puh. 050 529 9768, harto.pasonen@sarjakuva.com

Arktinen Banaani tunnetaan erityisesti sarjakuvajulkaisuistaan, joiden vahvinta kotimaista kärkeä edustavat B. Virtanen, Fingerpori ja Kamala luonto. Sarjakuvakirjoja yritys on myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta. Viime vuosina kustannustoiminta on laajentunut myös tieto- ja kaunokirjallisuuteen.