Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Fernando Pessoan Anarkistipankkiiri ja Joël Egloffin hautaustoimistosta kertova esikoisteos ilmestyneet

Basam Books

Julkaistu: 26.11.2014 klo 09:37
Julkaisija: Basam Books

Basam Books on julkaissut portugalilaisklassikon ja uutta ranskalaista kirjallisuutta suomeksi

Fernando Pessoa (1888–1935) oli portugalilainen runoilija ja kirjailija, ja häntä pidetään yhtenä merkittävimmistä 1900-luvun kirjailijoista. Yksilön merkitystä korostavan Anarkistipankkiirin hän kirjoitti vuonna 1922.

Anarkistista yhteiskuntajärjestystä kannattavan pankkiirin ja hänen ystävänsä käymä kahvilakeskustelu pureutuu myös nykypäivänä ajankohtaisiin talouden ongelmiin. Anarkistipankkiiri julkaistiin suomeksi ensimmäisen kerran vuonna 1992. Teoksen on suomentanut Sanna Pernu.

Edmond Ganglion ja poika on ranskalaisen Joël Egloffin (s.1970) esikoisteos, jonka ansiosta hän saattoi jättäytyä vapaaksi kirjailijaksi. Hirtehinen teos sijoittuu hiipuneeseen kylään, jossa sinnittelee enää hautaustoimisto ja baari. Baarissa ei tarjoilla mitään muuta kuin isännän tislaamaa viinaa, eikä hautaustoimistonkaan bisnes ota sujuakseen – ja sitten kun töitä olisi, tuntuu kaikki menevän pieleen.

Basam Books on aiemmin julkaissut Egloffilta romaanin Taju kankaalla (2013). Egloff on kirjoittanut viisi palkittua, mustaa huumoria sisältävää romaania ja yhden novellikokoelman. Teoksen on suomentanut Leena Rantanen

Arvostelukappaleet: anna.ulvinen@basambooks.fi

www.basambooks.fi

21-vuotias Basam Books on unohdettuihin klassikoihin, vähän käännettyihin kielialueisiin ja hyvinvointiin keskittyvä kustantamo. Basam Booksin valikoima on laaja: kustannamme kirjoja maailmankirjallisuuden huipuista uuteen fantasiaan, joogasta mindfulnessiin, lastenkirjoista matkakirjallisuuteen ja filosofiasta runouteen.