Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Feministienkin suitsuttama Flavia de Luce tutkii uudessa dekkarissa murhaa kartanon varjoissa

Bazar Kustannus Oy

Julkaistu: 16.02.2016 klo 08:15
Julkaisija: Bazar Kustannus Oy

Kanadalaisen Alan Bradleyn Filminauha kohtalon käsissä vie lukijansa keskelle lumen saartamaa kartanoa ja filmitähden dramaattista vierailua. Teos on neljäs osa viihdyttävässä dekkarisarjassa, jossa nokkela harrastelijasalapoliisi, 11-vuotias Flavia de Luce, ratkoo murhatapauksia 1950-luvun Englannissa.

Joulu lähestyy, ja mestarimyrkyttäjä Flavia valmistautuu juhlaan omalla tavallaan, keittelemällä laboratoriossaan lientä, jonka avulla hän aikoo pyydystää itsensä joulupukin. Joulun alla Flavian kotikartanoon saapuu elokuvan kuvausryhmä, jolle Flavian isä on perheen rahavaikeuksien takia antanut luvan kuvata heidän kotonaan. Filmiryhmän mukana saapuu myös kuuluisa näyttelijätär Phyllis Wyvern.

Samalla kun sankka lumituisku yllättää Bishop’s Laceyn kylän, kaikki kyläläiset kokoontuvat kartanoon katsomaan suuren filmitähden esiintymistä. Kukaan heistä ei kuitenkaan ole valmistautunut illan dramaattiseen päätösnumeroon: yön pimeydessä yksi paikalla olleista löytyy murhattuna. Kun lumimyrsky yltyy ja epäiltyjen määrä kasvaa, Flavian on löydettävä kartanon varjoissa piileskelevä tappaja.

Vaarallisen nokkela Flavia on aivan omanlaisensa sankaritar, jolle on jo perustettu faniklubikin. Kirjasarja ja erityisesti sen nuoren päähenkilön rohkeus, itsevarmuus ja periksiantamattomuus ovat keränneet kiitosta lukuisilta feministeiltä. Ylistäviä arvioita saaneen sarjan oikeudet on myyty 39 maahan, ja tekeillä on myös kirjoihin perustuva tv-sarja.

Kanadalainen Alan Bradley (s. 1938) johti televisiotekniikan laitosta Saskatchewanin yliopistossa, kunnes ryhtyi täysipäiväiseksi kirjailijaksi vuonna 1994. Kuusiosaisessa Flavia de Luce -sarjassa ovat aiemmin ilmestyneet suomeksi kirjat Piiraan maku makea, Kuolema ei ole lasten leikkiä ja Hopeisen hummerihaarukan tapaus. Sarjan lisäksi Bradley on julkaissut lastenkirjoja, novelleja ja kuunnelmia.

Alan Bradley
Filminauha kohtalon käsissä
Alkuteos I Am Half-Sick of Shadows
Suomennos Maija Heikinheimo
Sidottu, 317 sivua
ISBN 978-952-279-291-4
Kirjastoluokka 84.2
Ilmestymispäivä 16.2.2016

Painokelpoiset kuvat kannesta ja kirjailijasta

Arvostelukappaleet ja lisätiedot:
tiedottaja Minttu Nikkilä, Bazar Kustannus Oy
tiedotus@bazarkustannus.fi, 0400 298 193

Bazar Kustannus Oy on osa pohjoismaista Bazar Publishers -kustantamoryhmää.
www.bazarkustannus.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon