Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Esko Rautiola Arkkitehtiliiton uudeksi puheenjohtajaksi

Suomen Arkkitehtiliitto SAFA ry

Esko Rautiola Arkkitehtiliiton uudeksi puheenjohtajaksi

Julkaistu: 12.12.2011 klo 16:11
Julkaisija: Suomen Arkkitehtiliitto SAFA ry

Suomen Arkkitehtiliitto SAFA valitsi 12. joulukuuta arkkitehti Esko Rautiolan liiton uudeksi puheenjohtajaksi. Liitolle valittiin samlla myös uusi hallitus. Uusi puheenjohtaja ja hallitus aloittavat työnsä 1.1.2012.

Rovaniemeltä lähtöisin olevalla, mutta sittemmin helsinkiläistyneellä Rautiolalla (s. 1955) on pitkä tausta erilaisissa suunnittelu-, asiantuntija- ja luottamustehtävissä. Hän on työskennellyt vuosien mittaan useissa eri arkkitehtitoimistoissa ja toiminut myös rakennusvalvontatehtävissä. Rautiola siirtyi vuonna 2007 Espoon kaupungin rakennusvalvonnan virastopäällikön tehtävästä suunnittelujohtajaksi YIT Lentekin asuntotuotantoyksikköön Pietariin, jossa hän toimi runsaat kaksi vuotta. Syksystä 2009 lähtien Rautiola on työskennellyt ARRAK Arkkitehdit Oy:ssä.

Vastavalittu puheenjohtaja on toiminut aiemmin SAFAn hallituksen varapuheenjohtajana ja muun muassa Senaatti-kiinteistöjen, Asuntomessujen sekä Rakennustietosäätiön asiantuntijaelimissä ja useiden arkkitehtuurikilpailujen tuomaristossa. Arkkitehdiksi Rautiola on valmistunut Tampereen teknillisestä korkeakoulusta vuonna 1985.

– SAFA on aktiivinen ja kantaaottava yhteiskunnallinen keskustelija, joka edustaa arkkitehteja ja arkkitehtiopiskelijoita toimialasta riippumatta, tuore puheenjohtaja linjaa.

Rautiola näkee keskeisimpänä haasteena merkittävimmän kansallisvarallisuuteemme, rakennuskannan, ylläpidosta huolehtimisen.

– Rakennuskanta on pidettävä sekä kulttuurisesti että taiteellisesti korkeatasoisena, jotta Suomen maine kansainvälisesti korkeana sivistys- ja osaamistason maana säilyy ja jopa paranee.

Hallitukseen uusia jäseniä

Arkkitehtiliiton uuden hallituksen puheenjohtajistoon kuuluvat Rautiolan lisäksi varapuheenjohtajat, Jyväskylän kaupungin yleiskaavapäällikkö Leena Rossi ja arkkitehti Mari Matomäki.

Hallitukseen uusina jäseninä valittiin Christer Finne, Simon LeRoux ja Ari Bungers. Hallituksen jäseninä jatkavat Maija Anttila, Jari Frondelius, Maarit Kaipiainen, Tomi Perko, Juha Luoma ja Aulikki Herneoja.

Kaksi uutta arkkitehtuuripalkintoa perustettu

SAFA on päättänyt kahden uuden arkkitehtuuripalkinnon perustamisesta. Arkkitehtuurin Finlandia -palkinto myönnetään merkittävästä uuden rakennuksen tai rakennusryhmän suunnittelusta tai korjaussuunnittelusta. Palkinnon tarkoitus on lisätä arvostusta luovaa korkealuokkaista arkkitehtuuria kohtaan sekä nostaa esille arkkitehtuurin kulttuurista arvoa ja hyvinvointia lisäävää merkitystä. Palkintoehdokkaat julkistetaan tiedotusvälineille ennen palkinnon jakamista.

Otto-Iivari Meurman -palkinto jaetaan tunnustuksena arkkitehdille tai arkkitehtiryhmälle, joka on merkittävästi vaikuttanut hyvän elinympäristön aikaan saamiseksi. Palkinnolla halutaan lisätä kiinnostusta suomalaiseen yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelutyöhön sekä osoittaa tälle toiminnalle kuuluvaa valtakunnallista arvonantoa ja tunnustusta.

Puheenjohtaja (1.1.2012) Esko Rautiola, SAFA, puh. 044 271 7181 tai esko.rautiola@safa.fi
Pääsihteeri Paula Huotelin, SAFA, puh. 040 556 2827 tai paula.huotelin@safa.fi

Suomen Arkkitehtiliitto SAFA on arkkitehtien ammatillinen ja aatteellinen yhteisö sekä edunvalvoja, joka toimii aktiivisesti arkkitehtuurin ja korkealaatuisen elinympäristön puolesta. Vuonna 1892 perustetun Suomen Arkkitehtiliiton jäseninä on noin 3 100 yliopistotason tutkinnon suorittanutta arkkitehtia eli yli 80 prosenttia kaikista Suomen arkkitehdeista. Lisäksi SAFAssa on noin 600 opiskelijajäsentä.