Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Epookkipukuja ja taikalyhtyjä – kurkistus KAVIn kokoelmiin aukeaa 1.3.

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Epookkipukuja ja taikalyhtyjä – kurkistus KAVIn kokoelmiin aukeaa 1.3.

Julkaistu: 09.02.2016 klo 16:48
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

EPOOKKIPUKUJA JA TAIKALYHTYJÄ – KURKISTUS KAVIN KOKOELMIIN

1.3.2016 – 27.5.2016 Aulagalleria, KAVI, Sörnäisten rantatie 25 A, 5. krs, Helsinki

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin aulagalleriassa 1.3. avautuva näyttely tarjoaa mahdollisuuden tutustua KAVIn museokokoelman aarteisiin.  Esillä on mm. roolipukuja, taikalyhtyjä, optisia laitteita ja kaitafilmikameroita.

Yksitoista vuotta Kalasatamassa toiminut Elävän kuvan museo sulki ovensa kesäkuussa 2015, minkä myötä museon esineet siirtyivät kokoelmatiloihin. Kevätnäyttelyssä haluamme tuoda esille elävän kuvan ainutlaatuista perinnettä sekä luoda katsauksen myös niihin aiheisiin, jotka eivät päässeet ansaitsemallaan tavallaan esille museon historian aikana. Näyttelyn eri osa-alueet avaavat tuoreita näkökulmia museokokoelman monipuolisuuteen.

Elokuvien pukusuunnittelijoiden työ on pitkään ollut Suomessa aliarvostettua. Puvustuksen suunnittelijaa ei välttämättä ole edes mainittu elokuvan tekijätiedoissa. Ensimmäiset Jussi-palkinnot pukusuunnittelijoille myönnettiin vasta 1990-luvulla, lähes 50 vuotta sen jälkeen, kun elokuvan eri osa-alueille alettiin jakaa palkintoja. Puvustajan ammatin haastavuutta korostetaan esittelemällä rooliasuja elokuvista Siltalan pehtoori (1934), Tanssi yli hautojen (1950) ja Pidä huivista kiinni Tatjana (1994). Elokuvapukuosiota tukevat aikakausille tyypilliset elokuvakamerat. Näyttelyssä muistetaan myös kahta liian nuorena menehtynyttä elokuva-alan merkkihenkilöä, Sirkka Saria (1920-1939) ja Nyrki Tapiovaaraa (1911-1940).

Museon kokoelmiin on sen historian aikana tallentunut runsaasti kaitafilmausesineitä. Kiitoksena lahjoittajille asetamme esille valikoiman erilaisia kaitafilmikameroita 1920-luvulta 1970-luvulle asti. Kaitafilmaus oli 1950-1970-luvuilla erittäin suosittu ympäröivän maailman tallentamisväline. Erilaisia kaitafilmausyhdistyksiä perustettiin tuolloin ympäri Suomea.

Museon kenties suurimpia aarteita ovat Erkki Huhtamon ja Matti Piuholan esielokuvalliset kokoelmat. Näistä näyttelyyn asetetaan esille mm. 1900-luvun alun taikalyhtyjä sekä muita optisia laitteita.

Liikkuvan ja moniulotteisen kuvan sovellukset ovat kiinnostaneet ihmistä itse elokuvan keksimisen jälkeenkin. Jatkumon vuosisadan alun esielokuvallisille laitteille muodostavat lasten optiset lelut 1950-luvulta. Gunnar Alopaeuksen Helsingin Viiskulmaan vuonna 1934 perustama Harrastelijain Aitta oli harrastelijan paratiisi. Lasten lelujen lisäksi liikkeessä myytiin myös paljon muita harrastustarvikkeita kuten valo- ja elokuvauslaitteita sekä pienoismalleja. Harrastelijain Aitassa myytiin myös erityisesti lasten 1950- ja 1960-luvuilla suosimia View-Master -merkkisiä stereoskooppikuvien katselulaitteita ja pyöreitä kuvakiekkoja niihin. Itse stereoskooppikuvaus on vanhempi keksintö ja näyttelyssä onkin esillä näiden kolmiulotteisten kuvien katseluun tarkoitettuja laitteita 1900-luvun alusta.

Lauri Tykkyläinen, museopäällikkö, puh. 02953 38123, lauri.tykkylainen@kavi.fi

Jussi Viirret, luetteloija, puh. 050 5396 642, jussi.viirret@kavi.fi

Epookkipukuja ja taikalyhtyjä – kurkistus KAVIn kokoelmiin

1.3.-27.5.2016 (klo 9–16.15)

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Aulagalleria

Sörnäisten rantatie 25 A, 5. krs

www.kavi.fi

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki