Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Ensimmäinen taidejulkaisu uusrokokoosta maalaustaiteessa esittelee tyylisuunnan vaikutusta Pohjoismaissa

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 15.01.2015 klo 10:11
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Uusrokokoo ja sen pohjoinen muoto kustavilaisuus tunnetaan parhaiten sisustustyyleinä, mutta rokokooajasta ammentavaa maalaustaidetta on aiemmin tutkittu vain vähän. Juuri ilmestynyt kirja Pohjoinen uusrokokoo avaa ensi kertaa näköaloja uusrokokoon maalaustaiteeseen ja asettaa ilmiön osaksi laajempaa 1700-luvun ihailua Ruotsissa ja Suomessa 1800-luvulla.

Teos sisältää kaksi laajaa artikkelia. Ranskalainen taidehistorioitsija Laura Gutman kertoo uusrokokoon myöhäisestä synnystä Pohjoismaissa. Hän osoittaa, miten 1800-luvun lopun Pohjolassa vaikuttanut innostus 1700-lukua kohtaan ei ollut todellisuuspakoa tai kepeän huolettomuuden ihannointia vaan tapa ottaa kantaa poliittisiin ja yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Gutman analysoi kiinnostavalla tavalla myös sitä, miten rokokoo on tehnyt 1800-luvun lopun jälkeen yhä uusia paluita mm. taidemaalari Yrjö Ollilan (1873–1925) ja kuvataiteilija Hannu Palosuon (s. 1966) teoksissa.

Taide- ja kulttuurihistorioitsija Maria Vainio-Kurtakko asettaa artikkelissaan pohjoisen uusrokokoon laajempaan eurooppalaiseen kontekstiin ja pohtii ilmiön pohjoismaisia erityispiirteitä. Suomessa uusrokokoo liittyi länsimaisen elämäntavan ja kulttuurin puolustamiseen 1800-luvun lopulla, kun venäläistämistoimet alkoivat. Artikkelin myötä lukija pääsee matkalle Villa Edelfeltin kosmopoliittiseen ja älylliseen maailmaan sekä maaseudulle, jossa 1860-luvun moderni taloudellinen tehokkuus kohtasi 1700-luvun maanviljelysihanteet ja paimenidyllin.

Kolmikielinen, runsaasti kuvitettu teos liittyy Markiisitar ja paroni – Pohjoinen uusrokokoo -taidenäyttelyyn, joka on esillä Serlachius-museo Göstassa Mäntässä 24.1.–26.4.2015. Näyttelyn pressitilaisuus pidetään pe 23.1.2015 klo 11.30 museon tiloissa, lisätietoja: tiedottaja Susanna Yläjärvi, susanna.ylajarvi@serlachius.fi, 050 560 0156. Arvostelukappaleiden tilaukset kirjasta: tiedottaja Minttu Nikkilä, minttu.nikkila@finlit.fi, 040 736 1313.

Pohjoinen uusrokokoo

Nyrokokon och Norden

Neo-Rococo and the North

Toimittaneet Laura Kuurne ja Laura Gutman

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2015, 168 sivua, sidottu, nelivärikuvitus

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 70 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 1834. Seuraa meitä Twitterissä, Facebookissa ja verkkosivuillamme. Kevään 2015 uutuusluettelo avautuu tästä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki