Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » EMMAn uusi kokoelmanäyttely valmistui

EMMA - Espoon modernin taiteen museo

EMMAn uusi kokoelmanäyttely valmistui

Julkaistu: 17.11.2015 klo 12:16
Julkaisija: EMMA - Espoon modernin taiteen museo

EMMA - Espoon modernin taiteen museon kokoelmanäyttelyn uudistus on valmistunut. Näyttely tehtiin kolmessa osassa. Nyt esille tuotavan viimeisen osan myötä se avautuu yleisölle kokonaisuudessaan 18.11.2015. Uudistus on ollut EMMAn laajamittaisin hanke sitten taidemuseon avautumisen.

Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevässä Kosketus-näyttelyssä esillä on n. 150 taideteosta maalauksista mediataiteeseen ja veistoksista installaatioihin. Ihmisyyttä käsittelevä näyttely täydentyy viimeinen osan myötä mm. Sasha Huberin, Stina Saariston ja Henry-Wuorila-Stenbergin teoksilla sekä Markus Kåhren varta vasten EMMAan tekemällä tilausteoksella.

Nyt avautuvassa Kosketuksen kolmannessa osassa ”Ihminen ja valta” korostuu ajatus ihmisestä sosiaalisena toimijana osana yhteisöä, valtarakenteita ja ekosysteemiä. Teemoina nousevat esiin valtasuhteet ja vallan mekanismit, mutta myös arvot, moraalikäsitykset ja uskomukset, jotka määrittävät yksilön elämää suhteessa toisiin ihmisiin ja muihin elollisiin. Osio käsittelee sitä miten valta ympäröi meitä kaikkialla. Kuka oikein käyttää valtaa ja miten? Näyttelyn kolmannen osan on kuratoinut EMMAn kokoelmaintendentti Henna Paunu.

Avautumisen yhteydessä ilmestyy myös Kosketus-julkaisu, joka esittelee näyttelykokonaisuutta eri näkökulmista. Koko hankkeen aikana yleisö on voinut tutustua EMMAn nettisivuilla The Change -blogin kautta näyttelyn valmisteluihin. Museon työntekijät ovat kertoneet työskentelystään ja erilaisista prosesseista näyttelyn parissa. Sama moniäänisyyden ja eri näkökulmien teema toteutuu myös näyttelyn julkaisussa. Ääneen pääsee myös sadutustarinan valmisteluun osallistunut 5-vuotias Roosa, joka oli mukana myös teosvalinnassa.

Näyttelyn kolmannen vaiheen taiteilijat ovat: Eino Ahonen, Kari Cavén, Ina Colliander, Erno Enkenberg, Petri Eskelinen, Radoslaw Gryta, João Maria Gusmão & Pedro Paiva, Kaisaleena Halinen, Tiina Heiska, Sasha Huber, Martti Jämsä, Kaarina Kaikkonen, Ismo Kajander, Anne Koskinen, Markus Kåhre, Pe Lang & Marianthi Papalexandri-Alexandri, Maija Luutonen, Jarmo Mäkilä, Jaakko Niemelä, Inka Nieminen, Nelli Palomäki, Matti Saanio, Stiina Saaristo, Minna Suoniemi ja Henry Wuorila-Stenberg.

Näyttelyn ensimmäisen osan kuratoi museonjohtaja Pilvi Kalhama ja toisen Päivi Karttunen.

Lisää näyttelystä EMMAn nettisivuillahttp://www.emma.museum/kosketus

Näyttelyuudistuksen vaiheita on voinut seurata EMMAn The Change -blogissa, jossa EMMAn henkilökunta kuvaa uudistusta oman asiantuntijaroolinsa näkökulmasta. The Change -blogi: www.emma.museum/thechangeblog

Kosketus-näyttelystä EMMA-lehdessä (s. 12-19): http://www.emma.museum/sites/default/files/emmalehti/EMMA_lehti_2015_lowres1.pdf

Kosketus-näyttelyn lehdistökuvat EMMAn kuvapankissa: http://kuvat.emma.museum/kuvat/Lehdistokuvat-Press/Kosketus-Saastamoisen+s%C3%A4%C3%A4ti%C3%B6n+kokoelman%C3%A4yttely/

salasana: emmamuseum

Kosketus-näyttelyjulkaisun pdf-versio tiedotteen liitteenä.

Henna Paunu, kokoelmaintendentti, EMMA
henna.paunu@emma.museum, p. 043 824 6354

Pilvi Kalhama, museonjohtaja, EMMA
pilvi.kalhama@emma.museum, p. 040 533 4070

Saastamoisen säätiön taidekokoelma on yksi Suomen merkittävimmistä yksityisistä karttuvista kokoelmista. Taidekokoelmaan kuuluu noin 2500 teosta, jotka edustavat suomalaista ja kansainvälistätaidetta. Vuonna 1999 kokoelma talletettiin Espoon kaupungille. Taideteokset ovat Saastamoisen säätiön omistuksessa ja kokoelman sijoituspaikka on EMMA –Espoon modernin taiteen museo.

EMMA - Espoon modernin taiteen museo on yksi Suomen merkittävimmistä taidemuseoista. EMMAn näyttelytilat on jaettu Saastamoisen säätiön taidekokoelman sekä vaihtuvien näyttelyiden kesken. EMMAn kokoelma- ja näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen modernismiin, nykytaiteeseen sekä designiin. EMMA sijaitsee Espoon Tapiolassa Näyttelykeskus WeeGeellä.