Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » EMMAn kokoelmanäyttelyn uusi osa tuo esille ihmisyyden eri puolia

EMMA - Espoon modernin taiteen museo

EMMAn kokoelmanäyttelyn uusi osa tuo esille ihmisyyden eri puolia

Julkaistu: 28.05.2015 klo 09:27
Julkaisija: EMMA - Espoon modernin taiteen museo

EMMA - Espoon modernin taiteen museo avaa 29.5.2015 Kosketus-kokoelmanäyttelynsä toisen vaiheen. Se täydentää marraskuussa 2014 avautunutta näyttelyä 71 taideteoksella maalauksista mediataiteeseen ja veistoksista installaatioihin. Esille tulee teoksia kansainvälisiltä taiteilijoilta kuten Julian Opie, Sarah Morris ja Annette Messager. Kotimaisten taiteilijoiden töitä on esillä mm. IC-98:lta, Pauliina Turakka Purhoselta ja Ville Anderssonilta.

Saastamoisen säätiön taidekokoelmasta koostuva Kosketus -näyttely muodostuu kolmesta osasta. Nyt avattava toinen osa käsittää avaran Agora-tilan sekä viisi galleriamaista tilaa. Viimeinen kolmas vaihe avautuu yleisölle 18.11.2015. Viimeisen osan valmistuessa kokoelmanäyttely kattaa kokonaisuudessaan 2500 m2 eli noin puolet EMMAn näyttelypinta-alasta.

Kokoelmanäyttelyn ydinteema on ihmisyys. Saastamoisen säätiön taidekokoelman eri aikakausien teoksissa painottuu pyrkimys ihmisen kuvaamiseen ja inhimillisen toiminnan tutkimiseen. Taide on kommunikaatiota sekä kosketuspinta myös niihin ihmisyyden ulottuvaisuuksiin, joihin ei muulla tavoin ole pääsyä.

Näyttelyn toisessa vaiheessa, ”Ihminen, identiteetti ja keho, pureudutaan ihmisyyden peruskysymyksiin. Tässä osassa tarkastellaan kuvataiteen tapoja esittää identiteettiä, kehollisuutta sekä ihmisen suhdetta historiaan ja muistoihin. Huomio kiinnittyy myös siihen, miten kulttuurimme kasvava kuvavyöry vaikuttaa taiteilijoiden tapaan esittää ihmistä, kehoa ja identiteettiä. Toinen vaihe ilmentää taiteen erilaisia mahdollisuuksia laajentaa ja kyseenalaistaa ihmisyyden käsitettä myyttien ja surrealististen sävyjen avulla. Näyttelyn toisen vaiheen on kuratoinut Päivi Karttunen Saastamoisen säätiöstä.

Näyttelyn toisen vaiheen taiteilijat: Maija Albrecht, Alice Anderson, Ville Andersson, Francesco Clemente, Tony Cragg, Enzo Cucchi, Tacita Dean, Carolus Enckell, Anne-Karin Furunes, Antony Gormley, Paavo Halonen, Outi Heiskanen, Emma Helle, Jenni Hiltunen, Irmeli Hulkko, IC-98, Petra Innanen, Chantal Joffe, Ulla Jokisalo, Jukka Korkeila, Anne Koskinen, Matti Kujasalo, Hannele Kylänpää, Juhani Linnovaara, Sami Lukkarinen, Jason Martin, Elina Merenmies, Annette Messager, Tatsuo Miyajima, Sarah Morris, Rauha Mäkilä, Jussi Niva, Julian Opie, Meret Oppenheim, Anna Retulainen, Janne Räisänen, Hanna Saarikoski, Mari Sunna, Päivi Takala, Jaakko Tornberg, Katja Tukiainen, Anna Tuori, Anu Tuominen, Pauliina Turakka Purhonen, Marianna Uutinen ja Risto Vilhunen.

Lisää näyttelystä: http://www.emma.museum/kosketus

Näyttelyn valmisteluvaihetta on voinut seurata EMMAn The Change -blogissa, jossa EMMAn henkilökunta on kirjoittanut blogikirjoituksia uudistuksesta oman ammattikuvansa näkökulmasta.
The Change -blogi: www.emma.museum/thechangeblog

Kosketus-näyttelyn teoksista lisää myös EMMA-lehdessä (s.12-19): http://www.emma.museum/sites/default/files/emmalehti/EMMA_lehti_2015_lowres1.pdf

Lehdistökuvat: http://kuvat.emma.museum/kuvat/Lehdistokuvat-Press/Kosketus-Saastamoisen+s%C3%A4%C3%A4ti%C3%B6n+kokoelman%C3%A4yttely/

salasana: emmamuseum

Lue myös Espoon kaupungin 27.5. julkaisema tiedote EMMAn, Saastamoisen säätiön ja Espoon kaupungin sopimuksesta: http://www.espoo.fi/fi-FI/Saastamoisen_saation_teokset_nahtavissa_(70400)

Päivi Karttunen, Saastamoisen säätiö
paivi.karttunen@welho.com,  p. 040 529 2544

Henna Paunu, kokoelmaintendentti, EMMA
henna.paunu@emma.museum, p. 043 824 6354

Saastamoisen säätiön taidekokoelma on yksi Suomen merkittävimmistä yksityisistä karttuvista kokoelmista. Taidekokoelmaan kuuluu noin 2500 teosta, jotka edustavat suomalaista ja kansainvälistätaidetta. Vuonna 1999 kokoelma talletettiin Espoon kaupungille. Taideteokset ovat Saastamoisen säätiön omistuksessa ja kokoelman sijoituspaikka on EMMA Espoon modernin taiteen museo.

EMMA - Espoon modernin taiteen museo on yksi Suomen merkittävimmistä taidemuseoista. EMMAn näyttelytilat on jaettu Saastamoisen säätiön taidekokoelman sekä vaihtuvien näyttelyiden kesken. EMMAn kokoelma- ja näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen modernismiin, nykytaiteeseen sekä designiin. EMMA sijaitsee Espoon Tapiolassa Näyttelykeskus WeeGeellä.