Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Eija-Liisa Ahtilan uusinta videotaidetta esittelevä kirja on ilmestynyt

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, kustantamo

Eija-Liisa Ahtilan uusinta videotaidetta esittelevä kirja on ilmestynyt

Julkaistu: 03.06.2014 klo 08:01
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, kustantamo

Eija-Liisa Ahtila (s. 1959) on kaikkien aikojen kansainvälisesti tunnetuin ja menestynein suomalainen taiteilija. Pauli Sivosen kirjoittamassa teoksessa pohditaan Ahtilan viimeaikaisimpia videoteoksia lähilukemalla erityisesti niistä välittyvää luontosuhdetta. Samalla kirjaa voi lukea yleisempänä esittelynä Eija-Liisa Ahtilasta ja hänen taiteestaan.

Eija-Liisa Ahtila on suomalaisen videotaiteen tärkeimpiä pioneereja, mutta hän on tuottanut videoteosten ohella jatkuvasti myös muunlaisia installaatioita, piirustuksia, valokuvia ja tilataidetta. Hänen näyttelyitään on ollut esillä tärkeimmissä museoissa ja gallerioissa, ja teoksia on ostettu merkittäviin kokoelmiin.

Ahtilan taide ihastuttaa ja ihmetyttää. Videoteosten huolella rakennetut realistiset maailmat rikkoutuvat fantasianomaisiin jaksoihin, ja usealle kuvapinnalle levittäytyvä kerronta hämmentää. Tarinat vievät katsojan ajatuksia herättäville retkille ihmismielen syövereihin. Viime vuosina Ahtila on käsitellyt teoksissaan erityisesti ihmisten ja eläinten välistä suhdetta sekä ihmisten suhdetta luontoon.

Eija-Liisa Ahtilan uusin teos, Tutkimuksia Draaman Ekologiasta 1, on esillä taidemuseo Göstan uudessa paviljongissa, joka avataan yleisölle 14.6.2014. Nelikanavainen liikkuvan kuvan installaatio käsittelee ekologista tarinankertomista ja pyrkimystä dialogiin toisten elollisten organismien kanssa.

Teoksen kirjoittaja FT Pauli Sivonen on historioitsija, taidehistorioitsija ja kulttuuriantropologi. Aiemmissa kirjoissaan hän on tutkinut esimerkiksi talvi- ja jatkosodan kokemushistoriaa, suomalaista metsästyskulttuuria ja palokuntien kulttuurihistoriaa. Sivonen työskentelee Serlachius-museoiden johtajana Mäntässä.

Pauli Sivonen

Eija-Liisa Ahtila

Metsässä on lintu

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2014

Kirjokansi 57 | Serlachius-museoiden julkaisuja 14

191 sivua | sidottu | nelivärikuvitus | 70.92 | sh. 42 €

Graafinen suunnittelu ja taitto Timo Jaakola

ISBN 978-952-222-546-7

Linkki kirjan kansikuvaan

Lisätiedot ja arvostelukappaleet: tiedottaja Minttu Nikkilä, SKS, minttu.nikkila@finlit.fi, 040 736 1313

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 70 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 1834.

Vuonna 1831 perustettu SKS on myös tutkimuslaitos, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi